Nederland massaal aan de beschuit met muisjes

DEN HAAG - Prins Willem-Alexander zal zijn zondag geboren dochtertje dinsdagmorgen aangeven bij de burgerlijke stand in Den Haag. Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst gezegd.

De geboorte van de dochter van Willem-Alexander en Máxima legt de producenten van beschuiten geen windeieren. Bij het Almelose Bolletje draaien ze een topomzet en Albert Heijn deelt maandag een miljoen beschuiten van het eigen merk uit. De Koninklijke Porceleyne Fles komt met een speciaal herdenkingsbord en warenhuis Hema stort zich op oranje lekkernijen

Een woordvoerder van de beschuitfabrikant Bolletje in Almelo kon maandag niet zeggen hoeveel beschuiten er extra worden genuttigd. "Maar de schappen bij de supermarkten zullen aan het eind van de dag vrijwel zeker leeg zijn."

Promotieteams

Meteen na de geboorte van de prinses gingen promotieteams van Bolletje en muisjesfabrikant De Ruyter op pad om beschuit met muisjes uit te delen bij onder meer het Bronovo Ziekenhuis in Den Haag. Maandag bezoeken de teams in heel Nederland basisscholen om de traktaties uit te delen. Om 13.00 uur bieden twee kinderen namens de bedrijven het koninklijk paar een reuze blik met oranje en witte muisjes en een reuze blik beschuit aan.

De Koninklijke Porceleyne Fles (anno 1653) komt met een speciaal herdenkingsbord. "Dat is een vaste traditie", aldus een woordvoerder van de Delftse aardewerkfabriek. "We maken de borden in verschillende maten. Het is afhankelijk van de vraag hoeveel er komen. Het bord gaat een jaar in productie."

Naam

Het grote wachten in Delft is op de naam. "Zonder die naam kunnen we de borden niet schilderen. Het ontwerp is een soort levensboom, waarin ook het wapen is verwerkt. In ons museum hangen ook de borden van de eerdere Oranje-geboortes, want die volgen we al honderden jaren. Daar komt deze ook bij."

De warenhuisketen Hema zet helemaal in op lekkernijen. "We hebben een babytaart met oranje muisjes", zei de woordvoerster. "Ook zit er een schildje van marsepein op met de afbeelding van een baby. Verder hebben we oranje tompouces, spekjes en petit fours (een soort bonbon)."

Oranje beschuitje

Albert Heijn grijpt de geboorte aan om klanten in zijn winkels te trakteren op een 'oranje beschuitje.' De winkels hadden al enkele dagen de beschuit en muisjes in huis. Hoeveel de actie kost, wilde een woordvoerster niet zeggen. Het bedrijf pakte wel uit, want in diverse dagbladen had AH een hele pagina opgekocht om klanten te vertellen dat ze beschuit met muisjes uitgedeeld krijgen.

Niet alleen AH, maar ook andere bedrijven speelden via de media handig in op het oranje-gevoel. ABC Spaarplan en Zwitsal hadden hele pagina's in diverse kranten. Winnaar onder de kranten was de Telegraaf. Het dagblad met een groot Oranje-hart had de meeste advertenties weten binnen te slepen. Alleen Het Financieele Dagblad had geen enkele Oranje-advertentie.

Ook spelen niet alle branches in op het Oranjegevoel. Zo doet drogisterijketen Kruidvat niets speciaals. "We reageren er niet op", verklaart een woordvoerder. "Wij hebben er ook niet over nagedacht. Bovendien zijn er genoeg bedrijven die er wel wat mee doen."

Het post- en logistiekbedrijf TPG kon nog niet zeggen of er een speciale postzegel komt voor het pasgeboren prinsesje. TPG wijdt geregeld speciale zegels aan belangrijke maatschappelijke gebeurtenissen.

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie