Nieuw plan voor spoortunnel onder Delft

DEN HAAG - De gemeente Delft, het stadsgewest Haaglanden en de provincie Zuid-Holland hebben woensdag in Den Haag een financieel plan gepresenteerd, waardoor de aanleg van een spoortunnel in Delft volgens hen toch kan doorgaan. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat hoeft haar plannen voor de komende jaren niet aan te passen, zo stellen zij.

De minister bepaalde in haar begroting dat de komende jaren geen geld vrijkomt voor de tunnel, waardoor het treinverkeer uit het Delftse straatbeeld zou verdwijnen. Delft, Haaglanden en Zuid-Holland zeggen nu dat ze het geld van het Rijk, 415 miljoen euro, pas in 2010 nodig hebben.

536 miljoen euro

Het moet dan wel allemaal in één keer gestort worden. De aanleg kan in 2007 beginnen met geld dat de partijen en het ministerie van VROM al hebben toegezegd, zei burgemeester H. van Oorschot van Delft. In totaal kost de tunnel miljoen euro.

Het zou volgens gemeente, stadsgewest en provincie het mooist zijn als in de tunnel meteen vier sporen werden aangelegd. Dat zou beter zijn voor het spoorvervoer in de toekomst, aldus B. Bruins van het stadsgewest. Hij wees erop dat meer verkeer dan alleen 'gewone' treinen er doorheen moet.

Ook de hogesnelheidslijn, op weg tussen Den Haag en Brussel, moet daar volgens hem ruimte krijgen. Verder voorziet Bruins, die ook wethouder Verkeer is in Den Haag, een uitbreiding van nieuwe treinsystemen als lightrail.

Ruimte voor vier sporen

Vooralsnog voorzien de plannen echter in een tunnel met twee sporen. De ondergrondse wordt wel zo ruim gemaakt dat er vier in passen, maar de uitbreiding is van later orde, voor de periode na . De regionale partijen vragen de minister woensdag al wel om geld vrij te maken voor de periode 2011-2014, zodat de Delftse tunnel direct vier sporen krijgt.

De gemeente Delft liet woensdagavond na het gesprek met de minister weten dat zij geen enkele toezegging heeft gedaan over de termijn waarop de bouw van de tunnel kan beginnen. Peijs wil het project meenemen in een nieuwe afweging die ze volgend jaar maakt voor alle infrastructuurprojecten. Het gaat dan om werken in de periode tussen 2010 en 2014.

Delft toonde zich teleurgesteld en ontstemd. De gemeente heeft de hoop nu gevestigd op de Tweede Kamer, die maandag met de bewindsvrouw praat over investeringen in infrastructuur en vervoer.

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie