UTRECHT - Door de vallende boomblaadjes rijden er minder treinen op tijd. Machinisten moeten eerder remmen en langzamer optrekken omdat het spoor glad is. Zondag reed slechts 67,5 procent van de treinen op tijd. Maandag was dit zelfs gekelderd tot 52,4 procent. Bovendien zijn er deze week ongeveer honderd treinen geschrapt.

Dat heeft een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen vrijdag gezegd. Zaterdag reed nog 82 procent van de treinen volgens de dienstregeling.

Wind, regen en herfstbladeren hebben de eerste dagen van november op veel trajecten voor gladheid gezorgd. Hierdoor kunnen de wielen van de treinen afvlakken. Deze 'vierkante' wielen zorgen voor onaangenaam gehobbel en moeten mede daarom weer rond worden gemaakt.

In oktober had de NS maar weinig last van herfstblad. Veel treinen reden op tijd. Het weer was die maand echter relatief mooi. Afgelopen weekeinde was er sprake van guur herfstweer, waardoor de punctualiteit kelderde. Na maandag is het aantal treinen dat volgens de dienstregeling rijdt weer langzaam toegenomen.

Herfstweer

Op de Zoetermeerstadslijn, Hofpleinlijn en Hoekselijn ondervond de NS veel hinder van het herfstweer. De vervoerder moest minder treinen laten rijden wegens het verschijnsel van de vierkante wielen. In heel Nederland lag het aantal geschrapte treinen echter rond het gemiddelde. De werkplaatsen van NedTrain, de onderhoudsdochter van de NS, draaien 24 uur per dag om vierkante wielen weer rond te krijgen.

De herfstoverlast valt dit jaar mee. Vorig jaar raakten vierhonderd treinen beschadigd waardoor de NS over moest gaan op de zomerdienstregeling. "De maatregelen die we hebben genomen, werken", zei de woordvoerder vrijdag. Zo heeft de NS een waarschuwingssysteem voor gladheid en bewerkt spoorbeheerder ProRail de rails met een stroefmakende gel.