DEN HAAG - Vluchtstroken moeten bij voorkeur niet worden ingezet als spitsstrook. Vluchtstroken zijn niet bedoeld als extra rijbaan, maar als uitwijkmogelijkheid in noodgevallen. De Raad voor de Transportveiligheid schrijft dat in een donderdag verschenen studie.

Volgens het adviesorgaan, waarvan mr. Pieter van Vollenhoven voorzitter is, is het op zich goed dat er tegenwoordig bredere vluchtstroken worden aangeleged dan vroeger. Maar de tendens om deze stroken incidenteel in te zetten als extra rijbaan levert volgens de raad ernstig gevaar op voor hulpverleners die zich na een ongeval op de vluchtstrook bevinden.

Automobilisten zijn namelijk geneigd vluchtstroken die soms als spitsstrook dienst doen, ook buiten de geoorloofde periodes als rijbaan te gebruiken.

De raad beveelt verder aan om de kantstrepen tussen de rechter rijstrook en de vluchtstrook te voorzien van een verticale profilering, om bestuurders wakker te schudden die per ongeluk op de vluchtstrook belanden. Dit onbedoeld uit koers raken leidt namelijk vaak tot ongelukken, blijkt uit onderzoek.