HILVERSUM - De STER installeert medio november geluiddempers op de eigen reclame. Die voorkomen dat een tv-spot plotseling extra hard klinkt.

Dat heeft J. Minnaar van de STER maandag gezegd. Al geruime tijd ergeren tv-kijkers zich aan de plotselinge toename van het geluid van veel spots. Op zich voldoen die reclames wel aan de eisen voor het aantal decibellen, maar 'persen' de makers het geluid als het ware samen zodat het harder klinkt dan het lijkt. De bedoeling is dat de spot zo extra opvalt.

De STER heeft zich de kritiek aangetrokken en het afgelopen jaar geluiddempers getest. De apparaten blijken te voldoen: het geluid komt gelijkmatiger over. De STER heeft drie apparaten van 20.000 euro elk aangekocht, voor alle drie de netten één. "We hopen de kijkers zo tegemoet te komen, tenslotte moet reclame leuk zijn", aldus Minnaar.

De dempers zijn volgens Minnaar de enige optie. Het verbieden van de compressietechniek was geen reële mogelijkheid: daarvoor zijn er teveel aanbieders van reclame en komen er ook teveel spots uit het buitenland. IP, dat de reclames verzorgt voor RTL 4 en 5 en voor Yorin, heeft enkele jaren geleden al geluiddempers, zogenoemde Optimods, geïnstalleerd.