DEN HAAG - Verkeersminister Camiel Eurlings gaat niet alle seinen op het spoor aanpakken en veiliger maken, zoals Pieter van Vollenhoven van de Onderzoeksraad voor Veiligheid wil.

Eurlings kondigde donderdag in de Tweede Kamer onafhankelijk onderzoek aan om te bepalen hoeveel en waar seinen het snelst moeten worden opgetuigd met het moderne spoorbeveiligingssysteem atb-vv.

We moeten niet in blinde paniek, hapsnap en lukraak alle seinen vervangen, aldus de minister.

Treinongeluk

Volgens Van Vollenhoven moeten alle zesduizend seinen voorzien worden van atb-vv tegen door rood rijden. Dat laatste was de belangrijkste oorzaak van het treinongeluk bij Barendrecht van twee weken geleden.

Maar volgens de minister kost zo'n operatie honderden miljoenen euro's en duurt die acht tot tien jaar. ''We moeten kritisch kijken waar dat het meeste effect heeft.''

Aangescherpt

De criteria om de seinen op te waarderen, worden mogelijk aangescherpt. ''Door rood rijden kan bij ieder sein gebeuren",' aldus Eurlings. Hij doelde op het sein in Barendrecht, dat niet was uitgerust met atb-vv omdat er niet eerder een ongeluk was gebeurd.

Het sein behoort dan ook niet tot de 1250 seinen die volgens eerdere afspraken tot eind 2010 al veiliger worden gemaakt.

Kamer

Een ruime meerderheid in de Kamer steunt zijn opzet. SP-Kamerlid Emile Roemer zei wel dat hij benieuwd is naar het actieplan van de minister. Het onderzoek moet volgend voorjaar klaar zijn en daarna komt Eurlings met voorstellen.

'Hij moet met wat behoorlijks komen. Het net moet veiliger, linksom of rechtsom'', aldus Roemer. De tweede oppositiepartij wil echter dat alle seinen worden vervangen.

Schoolboeken

''Dan maar geen gratis schoolboeken of extra geld voor de publieke omroep'', aldus VVD'er Charlie Aptroot.

PvdA'er Diederik Samsom concludeerde dat het moderne Ertms-beveiligingssysteem, waarmee het spoornet uiteindelijk moet worden uitgerust, niet sneller wordt ingevoerd.

"Het ligt niet in de verwachting dat we inhoudelijk reageren. De voorzitter treedt niet in discussie met de minister'', liet de woordvoerder van Van Vollenhoven weten.

ProRail

Eerder op de dag sprak ook topman Bert Klerk van spoorbeheerder ProRail zich op een zelfde manier uit als Eurling in een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Volgens hem is dat alleen nodig op de meest risicovolle plekken, gekoppeld aan een basisnet voor transporten van gevaarlijke en giftige stoffen.

Atb-vv

''Atb-vv op alle seinen is overbodig en een desinvestering'', aldus Klerk. Volgens de huidige plannen worden tot eind 2010 iets meer dan 1250 seinen aangepakt en voorzien van ATB-vv.

Vorig jaar zijn er 240 gevallen van door rood rijden geweest. ''Dat is nog steeds veul te veul'', zei Klerk. Een van de mogelijke oorzaken is dat seinen onduidelijk zijn en op de juiste plaats moeten worden gezet.

''Dat zijn we aan het doen'', aldus de ProRail-directeur.