UTRECHT - Het is herfst, de blaadjes vallen en daar kan het treinverkeer last van krijgen. Spoorbeheerder Prorail en de Nederlandse Spoorwegen (NS) nemen daarom een scala aan maatregelen om overlast voor reizigers te voorkomen.

Want vallende blaadjes en vocht kunnen leiden tot gladde sporen waardoor er meer kans is op vertragingen en uitval van treinen.

Zo snoeit Prorail bomen langs het spoor, ruimt bladeren op en plaatst hekken om bladeren op te vangen. Bovendien wordt gel op het spoor gespoten die de rails juist weer stroever maakt.

Samen met weerdienst MeteoConsult zorgt Prorail dagelijks voor gladheidswaarschuwingen die te vinden zijn op de site van de spoorbeheerder.

Het bedrijf kan aan de hand van die gegevens ook bepalen waar en wanneer de gel moet worden aangebracht en machinisten aan de hand van de berichten waarschuwen.

Vierkante wielen

De kans op 'vierkante wielen' waar treinen in het verleden vaak mee te kampen kregen in de herfst, neemt steeds verder af.

Doordat de wielen bij het remmen blokkeren ontstaan er slijtageplekken op de wielen en moeten ze worden gerepareerd.

Bijna alle treinen hebben nu net als auto's antiblokkeersystemen en een antislipregeling. Sowieso gaan de treinen de herfst in met ''perfecte wielen'', verzekert NS.