'Goederentrein reed bijna zeker door rood'

AMSTERDAM – Een van de twee machinisten van de goederentreinen die donderdagavond op elkaar klapten bij Barendrecht heeft waarschijnlijk een rood sein gemist. Dat is volgens de Onderzoeksraad van Veiligheid de meest voor de hand liggende verklaring, aldus het AD.

“Het is een waarheid als een koe dat er een sein moet zijn gemist om de treinen op hetzelfde spoor tegenover elkaar te krijgen”, zegt Jelle Rebbers van goederenvervoerder DB Schenker zaterdag in het AD.

Vrijwel de hele Betuwelijn heeft een nieuw beveiligingssysteem dat botsingen als die van donderdag moet voorkomen. Dit geldt alleen niet voor het stuk spoor bij Barendrecht.

Verouderd systeem

In Barendrecht werkt men nog met een verouderd systeem dat niet werkt onder de veertig kilometer per uur. Vervanging van het oude systeem is volgens de krant voorlopig niet aan de orde.

De twee goederentreinen kwamen met elkaar in botsing onder een viaduct over de A15. De goederentrein van vervoerder ERS Railways is voor een groot deel total loss, drie wagons zijn helemaal vernield.

De trein vervoerde consumentengoederen, zoals huishoudelijke elektronica apparaten. De andere, van vervoerder DB Schenker Rail, trok tien tankwagons met nafta, een aardolie-derivaat. De wagons zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag leeggepompt.

Bij het ongeluk kwam één van de machinisten om het leven, de andere raakte gewond. Net als een aantal inzittenden van een passerende personentrein.

Leopardtanks

De opruimwerkzaamheden zijn inmiddels in volle gang. Twee Leopard bergingstanks van het leger moeten de restanten van de twee goederentreinen uit elkaar trekken. Dat hebben woordvoerders van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en de politie zaterdag gezegd.

De tanks zouden eigenlijk vanochtend al beginnen, maar hun werkzaamheden zijn voorlopig uitgesteld. Een vloeistoftank belemmert namelijk nog de toegang. Een hoogwerker moet die eerst weghalen. De verwachting is nu dat de Leopardtanks om 17.00 uur aan de slag kunnen gaan. Ze zijn nodig omdat het uit elkaar halen van de brokstukken niet lukt met hoogwerkers.

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie