DEN HAAG - Een groep experts gaat in opdracht van minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken onderzoek doen naar de oorzaken van de problemen die hulpverleners hebben gehad met hun communicatiesysteem C2000.

De bewindsvrouw schrijft dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer dat er verschillende oorzaken lijken te zijn geweest en dat gekeken wordt hoe die het best kunnen worden opgelost.

Aanleiding zijn de problemen met C2000 eerder dit jaar tijdens de crash van een vliegtuig van Turkish Airlines, Koninginnedag in Apeldoorn en de rellen op het strand bij Hoek van Holland. Tijdens de rellen bij Hoek van Holland heeft C2000 wel goed gefunctioneerd, stelt Ter Horst.

''De belasting van de masten en netwerk bleef onder de 50 procent en er waren die dag geen storingen.''

Gespreksgroep

Wel is gebleken dat er tientallen politiemensen in één gespreksgroep waren ingedeeld. Als een van hen op de knop van de portofoon drukt om te spreken, kunnen alle andere mensen in de groep alleen nog maar luisteren en zelf niet spreken.''

In Apeldoorn en bij Schiphol was er wel sprake van overbelasting. Maar dat was niet nodig geweest, aldus Ter Horst. Zo onderhielden tijdens de Schipholcrash ambulances die uit andere regio's kwamen, ook nog via C2000 contact met hun thuisregio.

De minister: ''Dat was volgens de huidige regels, maar belastte onnodig de dichtsbijzijnde C2000-mast. Verder bestaat de indruk dat er gebrek aan 'etherdiscipline' was: te veel onnodige communicatie via C2000.''