AMSTERDAM - Deze week reed bij wijze van proef tussen Amsterdam en Eindhoven tijdens de spits elke tien minuten een trein.

NS en spoorbeheerder ProRail laten vrijdag weten dat de proef goed is verlopen. Doel was te leren onder welke voorwaarden 'hoogfrequent' spoorvervoer mogelijk is.

NS en ProRail volgden de ervaringen op het traject nauwgezet. Meer dan honderd medewerkers informeerden en begeleidden reizigers. Bij drukke spoorwegovergangen zette ProRail verkeersregelaars en toezichthouders in.

Zo'n 1500 reizigers en omwonenden hebben hun ervaringen gedeeld. Driekwart vindt het een goed idee als ze iedere tien minuten in de trein kunnen stappen, maar 45 procent geeft aan 'enigszins' hinder te hebben ondervonden van de proef, bijvoorbeeld omdat hun aansluiting op een bus of een andere trein was veranderd.

Verkeershinder

Per uur reden er in de spits zes intercity's, zes sprinters en twee goederentreinen op een van de drukste stukken spoor van Europa.

Een aantal gemeenten had zorgen geuit over spoorwegovergangen die vaker dicht moesten. De proef heeft veel informatie opgeleverd over onder meer de verkeershinder voor weggebruikers.

Vertraging

De website www.treinreiziger.nl meldt dat door het hoge treinaantal de vertraging moeilijk meer was weg te werken. Om dat voorkomen, sloegen sprinters soms stations over.

In zo'n geval werd de dienstregeling van een sprinter aangepast en sloeg deze tussen Utrecht en Geldermalsen alle stations over, behalve Houten.

Reizigers van de stoptrein moesten 10 minuten extra wachten op de volgende trein. Om te voorkomen dat de stoptreinen standaard het dupe zouden worden van vertraagde andere treinen, werd een dergelijke oplossing maximaal één keer per uur uitgevoerd. Op donderdag gebeurde dit bijvoorbeeld vier keer.

Vervolgstappen

De gegevens worden de komende weken geanalyseerd om te bekijken welke vervolgstappen nodig zijn om 'Elke 10 minuten een trein' structureel in te kunnen voeren.

NS en ProRail verwachten over ruim een maand naar buiten te komen met de resultaten.