ARNHEM - De 36-jarige machinist van de goederentrein die 21 november 2006 in Arnhem door een rood sein reed en op een reizigerstrein botste, is volgens de rechtbank in Arnhem niet onvoorzichtig geweest.

De rechtbank sprak de man uit Rhoon vrijdag vrij van het in gevaar brengen van het spoorverkeer met alle gevolgen van dien. Bij het ongeluk raakten tientallen mensen gewond, en ontstond voor zeker 1 miljoen euro schade.

Naast het 'gevaar veroorzaken voor het spoorverkeer door onvoorzichtig gedrag', vervolgde het Openbaar Ministerie (OM) de man ook voor 'rijden door een rood sein'.

Bewezen

Dat is gezien de ravage zonder meer bewezen, maar de rechtbank in Arnhem verwijt dat de machinist niet, omdat onduidelijk bleef of de seinsituatie wel ideaal is.

De machinist werd voor dit feit ontslagen van rechtsvervolging. Het OM had een werkstraf van 150 uur geëist.

Onvoorzichtig

De officier van justitie betoogde twee weken geleden dat de machinist onvoorzichtig was omdat hij niet vertrouwd genoeg was met het tracé en omdat hij de treindienstleider had moeten bellen bij twijfel welk sein voor hem was.

De machinist remde eerst, dacht toen dat een geel sein voor een ander spoor was, maar ging uiteindelijk vol in de remmen. Hij schoot voorbij het rode sein een wisselstraat op en botste tegen de reizigerstrein.

Sein

De rechtbank twijfelt of elk sein wel slim geplaatst is. Een vergelijkbaar geplaatst sein, maar dan voor een vaker gebruikt spoor in Arnhem, is het meest voorbijgereden sein van Nederland, concludeerde een onderzoeker.

Ook zijn sommige seinen mogelijk minder snel te zien, omdat ze voor aankomende treinen deels achter de loopbrug van het tijdelijke station schuilgaan.

Weinig regels

In deze zaak viel het de rechtbank verder op dat er weinig regels zijn waaraan kan worden getoetst of een machinist de vereiste 'wegbekendheid' heeft. machinist; de leidinggevende bepaalt dat.

De machinist had het tracé van Utrecht naar de Duitse grens één keer gereden.