UTRECHT - De intercity's tussen Amsterdam en Eindhoven rijden vanaf maandag in de spits een week lang elke tien minuten. Het is een proef van de NS en spoorbeheerder ProRail die moet uitwijzen of dat vanaf 2011 permanent kan.

Normaal rijden op weekdagen in beide richtingen vier treinen per uur op het drukke traject. Er is twijfel of dit aanbod in de toekomst wel voldoende is.

NS en ProRail beschouwen het zogenoemde spoorboekloos rijden als een oplossing maar eerdere plannen mislukten omdat die niet te combineren waren met het goederenvervoer.

Voor reizigers op de stations zijn de hele week extra servicemedewerkers aanwezig. Bij overgangen waar de spoorbomen vaker sluiten staan verkeersregelaars. Hulpdiensten zijn geïnformeerd over de beperkingen.

Verkeersoverlast

In Boxtel waar de gemeente verkeersoverlast vreesde op de drukke spoorwegovergangen, bleven problemen maandagochtend uit. Boxtel ligt precies op een knooppunt van de sporen tussen noord en zuid en tussen oost en west. Per dag doorkruisen ongeveer 550 treinen het dorp.

Op de dubbele kruising aan de Tongeresestraat in Boxtel stond een enkele automobilist soms minuten voor gesloten bomen en rode lichten te wachten maar een chaos werd het niet.

Volgens wethouder Wim van Erp die zelf een kijkje kwam nemen, was de drukte maandagochtend beperkt omdat in het zuiden nog niet alle vakanties voorbij zijn. Hij denkt bovendien dat inwoners vanwege de berichten alternatieve routes en overwegen hebben gekozen.

'Onacceptabel'

Zijn collega Willem Kraanen in het nabijgelegen Vught noemde het maandag 'onacceptabel' als er nog meer treinen gaan rijden over het huidige spoor. Ook Vught laat een eigen onderzoek uitvoeren naar de consequenties van de proef. De gemeente wil bijvoorbeeld weten wat het rijden met een metrofrequentie voor de geluidsoverlast in het dorp betekent.