LEIDSCHENDAM - Het verscherpte toezicht op de verkoop van alcohol in supermarkten werpt zijn vruchten af.

Dat heeft het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de brancheorganisatie van supermarkten in Nederland, zaterdag gemeld. Supermarktpersoneel vraagt klanten die er jonger uitziet dan twintig jaar sinds maart om een legitimatie als zij alcohol willen verkopen.

Uit een tussentijdse evaluatie onder de supermarkten blijkt dat de controle voor zowel kassapersoneel als klanten een hoop onduidelijkheid heeft weggenomen.

Leeftijdsgrens

''De leeftijdsgrens wordt tegenwoordig beter en consequenter gehandhaafd'', stelt een zegsvrouw van het CBL. ''Jongeren beseffen dat het echt geen zin meer heeft om te proberen stiekem alcohol te kopen.''

Of de verscherpte controle tot omzetverlies leidt, is volgens het CBL nog niet bekend. Supermarkten gaan de leeftijdscontrole de komende tijd nog actiever communiceren in hun advertenties en in de winkels.

''Het is de bedoeling dat jongeren op den duur bij de kassa al klaarstaan met hun legitimatie'', legt de woordvoerster uit.