AMSTERDAM – De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) stelt een gedetailleerd onderzoek in naar de veiligheid van de Schipholtunnel. 

Verkeersminister Camiel Eurlings zei woensdag dat hij daartoe opdracht heeft gegeven. ''Ik hoop dat dan alle onduidelijkheid is verdwenen.''

Machinisten en conducteurs van de NS oefenen kritiek op de communicatie tussen de verkeersleiding en het treinpersoneel, toen er op 2 juli rook in de Schipholtunnel hing.

Een aantal NS'ers heeft een verslag gemaakt van de gebeurtenissen waarbij het treinstation Schiphol werd ontruimd.

Instructies

Toen er rook in de tunnel werd geconstateerd, waren volgens hen de instructies niet duidelijk en tegenstrijdig.

De brandweer gaf machinisten in de stilstaande treinen in de tunnel de opdracht ze te verlaten, maar de verkeersleiding gaf daar geen toestemming voor.

Bedrijfsonderzoek

Volgens een woordvoerder van de NS worden na dergelijke incidenten standaard bedrijfsonderzoeken gehouden. Een verslag van het betrokken treinpersoneel maakt altijd onderdeel uit van zo'n onderzoek.

Volgens FNV-bestuurder Roel Berghuis is de veiligheid van de spoortunnels in het geding. "Er is nog wel het een en ander te doen als het gaat om veiligheid in spoortunnels."

"Ook moet er meer aandacht komen voor veiligheidsoefeningen in de tunnels, zoals tunnelspecifieke veiligheidsoefeningen.''

Verwerpen

NS en spoorbeheerder ProRail verwerpen die conclusie in een gemeenschappelijke verklaring.

''Binnen een half uur was de tunnel leeggemaakt. Alle aanbevelingen die FNV doet over veiligheidsoefeningen, voeren wij allang uit'', aldus een ProRail-woordvoerder.

Opheldering

SP en GroenLinks in de Tweede Kamer vroegen Eurlings om opheldering en een snel onderzoek, dat dus al loopt.

''Gelukkig ging het hier slechts om rookontwikkeling, maar bij een echte brand en de bijbehorende paniek zou dergelijk traag handelen tot een ramp hebben geleid'', aldus SP'er Emile Roemer.

Volgens Ineke van Gent (GroenLinks) moeten zeker als de HSL-treinen vanaf 7 september gaan rijden door de nieuwe tunnels, de veiligheidsrisico's voor reizigers minimaal zijn, en de voorschriften wie de baas is bij calamiteiten ''spijkerhard''.