ROTTERDAM - Consumenten hebben niets aan commerciële DNA-scans waarbij zij een bedrijf laten testen of zij een verhoogde kans hebben of bepaalde aandoeningen.

Dat blijkt uit onderzoek waarvan het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam de resultaten maandag heeft bekendgemaakt.

Steeds meer bedrijven adverteren op het internet met dergelijke tests.

Consumenten moeten daarvoor een buisje met speeksel opsturen, waarna tegen betalingen van honderden of zelfs duizenden euro's hun risico op tientallen aandoeningen, zoals kanker, huidziekten, oogkwalen en diabetes wordt berekend.

Onzin

Onzin, stellen de onderzoekers, die hun bevindingen uiteenzetten in het wetenschappelijke tijdschrift Genetics in Medicine.

''Er is nog te weinig bekend over genen om op basis van zo'n test te kunnen voorspellen welke risico's mensen lopen'', aldus epidemioloog Cecile Janssens van het Erasmus MC.

De onderzoekers ontdekten dat de ontdekking van nieuwe genen grote invloed heeft op de testuitslagen.

Levensstijl

Mensen bij wie bijvoorbeeld een verhoogd risico op diabetes werd vastgesteld, bleken juist een lager risico dan gemiddeld te lopen als nieuw ontdekte genen in de test werden betrokken. Ook het omgekeerde kwam voor.

Omdat wetenschappers met grote regelmaat nieuwe genen ontdekken, betekent dit dat de uitslag van een test soms per maand kan verschillen.

Consumenten kunnen daardoor niets met de voorspellingen, die vaak ook gepaard gaan met het advies de levensstijl aan te passen.