LONDEN - De Britse supermarktketen Tesco gaat klanten de gelegenheid bieden hun echtscheiding of testament te regelen op dezelfde plaats waar zij hun inkopen voor het eten doen. Komende herfst is dat mogelijk als gevolg van een radicale wijziging van de regels voor de advocatuur. Die maakt het advocaten mogelijk elders te werken dan op advocatenkantoren of op de juridische afdeling van grote bedrijven.

Door de wijzigingen wordt het straks ook mogelijk dat makelaars juristen in dienst nemen om de koop, verkoop en overdracht van een huis met hun klant te kunnen afhandelen zonder dat die naar een advocatenkantoor hoeft.

Tesco weet nog niet hoe zij het werk van advocaten in de supermarkten precies gaat regelen; zelf advocaten in dienst nemen of advocatenkantoren de gelegenheid bieden daar een bijkantoor te openen. Maar woordvoerder Karen Mackenzie zei tegen de krant The Sunday Telegraph dat voor haar als een paal boven water staat dat het een succes wordt.

Kleine advocatenkantoren voelen zich door de plannen bedreigd. Een woordvoerder van de Law Society gaf tegenover de krant toe dat gewone advocatenkantoren er schade door kunnen lijden. Hij sloot ook niet uit dat de consument er nadeel van ondervindt.

Dat zou kunnen als de advocatenkantoren zich genoodzaakt zien de tarieven voor wat ingewikkelder zaken te verhogen omdat het lucratieve werk hen door supermarkten en makelaars wordt afgesnoept.

Advocaat Jilly Rogan zei dat zij zich afvraagt wat de kwaliteit van de in de supermarkt geboden advocatendiensten zal zijn.