ROERMOND - De Roertunnel van de A73 in Roermond gaat drie maanden dicht. Tussen 1 september en 1 december wordt in die tunnel een nieuw veiligheidssysteem aangelegd en getest.

Dat maakte verkeersminister Camiel Eurlings woensdagavond bekend in Roermond na afloop van bestuurlijk overleg.

Ook de noordelijker gelegen Swalmertunnel van dezelfde snelweg gaat dicht, maar pas vanaf 1 oktober. Op 1 december moeten beide tunnels helemaal af zijn, met vier rijbanen en een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur voor alle verkeer.

De nieuw aangelegde tunnels werden op 1 januari 2008 voor het eerst gedeeltelijk geopend voor het verkeer.

Storingen

Het veiligheidssysteem in beide tunnels was zo ingewikkeld dat er voortdurend storingen optraden. Hierdoor moesten de tunnels geregeld gesloten worden.

Het huidige systeem compleet vervangen door een eenvoudiger systeem blijkt de beste oplossing. De extra kosten van de verbouwing lopen op tot enkele miljoenen euro's, aldus de minister.

Eurlings wil af van te ingewikkelde veiligheidssystemen, ook bij nieuwbouwprojecten elders in den lande, zoals bij de aanleg van de A2-tunnel in Maastricht. Hij wil dat voortaan gekozen wordt voor technologie die bewezen heeft goed te functioneren.

Zure appel

De Swalmertunnel en de Roertunnel zijn nog nooit zo lang afgesloten geweest als nu het plan is. ''We moeten door de zure appel heen bijten'', zei Eurlings woensdag.

Met name in Roermond worden maatregelen voorbereid om ernstige verkeershinder gedurende de dertien weken durende afsluiting te voorkomen, liet de Limburgse gedeputeerde Ger Driessen nog weten.

EVO

Verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland en de Limburgse Werkgeversvereniging hebben woensdag laten weten begrip te hebben voor de sluiting van de tunnels, ''omdat daarmee eindelijk een einde aan de tunnelsoap komt'', aldus de organisaties in een gezamenlijke verklaring.