DEN HAAG - De weigering van minister Eimert van Middelkoop (Defensie) mariniers aan boord van Nederlandse koopvaardijschepen te zetten, drijft reders welhaast in de armen van rambo-achtige privébeveiligers zoals het Amerikaanse Blackwater.

Dat stelde een teleurgestelde voorzitter Tineke Netelenbos van de koepel van rederijen maandagavond in het televisieprogramma NOVA.

Door het uitblijven van de beveiliging worden reders ''haast uitgenodigd om dat te gaan doen'', stelde de oud-politica. Ze benadrukte te hopen dat rederijen hun toevlucht niet hoeven zoeken bij firma's als Blackwater, maar merkte wel op dat ze aan de bemanningsleden en hun families moeten denken.

Rederijen ervaren in de zeewateren nabij Somalië dreiging van piraten, die daar vele boten bezetten van grote westerse maatschappijen. Daarom heeft de koepel van rederijen om Nederlandse ondersteuning gevraagd.

Verantwoord

Volgens de minister is het niet verantwoord om op koopvaardijschepen mariniers aan boord te plaatsen. Piraten zouden kunnen inspelen op deze situatie door zich zwaarder te bewapenen zodat het geweld uiteindelijk toeneemt.

De Tweede Kamer legde zich maandag neer bij de weigering van Van Middelkoop om de mariniers op deze manier in te zetten.

Uitzondering

De bewindsman is wel bereid in uitzonderlijke gevallen aan de commandant van de EU-missie te vragen om een (Nederlands) fregat aan de missie te onttrekken om het kwetsbare schip dan individueel te begeleiden. Het gaat volgens Van Middelkoop om slechts zes tot acht schepen per jaar die langzamer varen dan 10 knopen en waar de reder zelf echt geen andere oplossing voor kan vinden.

Het CDA, ChristenUnie, VVD, PVV en de SGP waren voorstander van de inzet van mariniers om extra bescherming te bieden. De PvdA, SP, GroenLinks en D66 waren het al eens met de minister.

De Tweede Kamer stemde maandag eveneens in met de inzet van het marinefregat Hr Ms Evertsen in de Somalische wateren. Het schip zal van half augustus tot half december deelnemen aan de maritieme Europese operatie Atalanta.