RIJSWIJK - Nederlandse jongeren tot 24 jaar hebben meer geld te besteden en doen meer indrukken op dan tien jaar geleden. Dat is een van de conclusies uit het Jongeren-onderzoek van Qrius, het bureau dat sinds 1976 iedere twee jaar studie doet naar kinderen en jongeren.

Daaruit blijkt dat jongeren met bijbaantjes geen last hebben van de huidige economische recessie, maar dat de uren die ze aan werk besteden wel iets teruglopen. Toch zijn de totale inkomsten bij jongeren volgens het onderzoek wel omhoog gegaan van 12,9 miljard euro in 2001 naar 14,4 miljard in 2003. Daarnaast valt op dat 6- tot 14-jarige jongens en meisjes veel meer geld uitgeven aan computerspelletjes dan twee jaar geleden. De uitgaven van 20- tot -jarigen zijn het meest gestegen, maar zij hebben dan ook meer inkomen.

Qua vrije tijdsbesteding is er nu ook meer te beleven dan tien jaar geleden. Toentertijd had slechts een kwart van de jongeren de beschikking over een computer en mobiele telefoons hoorde je nauwelijks afgaan. Daarnaast bestond televisiezender TMF nog niet evenals bijvoorbeeld Radio 538 en Fox Kids.

Naast deze media strijden ook anderen om de vrije tijd van jongeren. Zo konden ze afgelopen zomer ieder weekeinde wel naar een ander evenement: Parkpop, Dancevalley, Sensation, Mysterieland en Lowlands. Het beeld van alleen maar feestende jongeren moet echter worden bijgesteld. Ze gaan wel uit, maar niet zo intens als over het algemeen wordt gedacht, aldus de onderzoekers.

Jongeren hebben nu dan wel meer te besteden en te doen dan tien jaar geleden, maar de druk is ook veel groter dan vroeger. Er komt steeds meer op jongeren af, zaken die ze niet altijd kunnen kiezen of beheersen. Toch zeggen jongeren dat je de drukte zelf in de hand hebt. Qrius denkt dat het vooral ligt aan de behoefte zoveel mogelijk te doen naast school en werk en dat ze de tijd niet goed kunnen indelen.

Qrius deed ditmaal onderzoek onder 3107 jongeren en liet hen zelf vertellen wat zij de belangrijkste ontwikkelingen van de laatste tien jaar vinden. Het onderzoek werd toegespitst op vier groepen: 6-11-, 12-14-, 15-19- en 20-24-jarigen.