AMSTERDAM - De hoofdstedelijke afdeling van de SP heeft maandag een alternatief gepresenteerd voor de omstreden Noord-Zuidlijn.

De zogeheten premetro kan naar verwachting vier jaar eerder rijden en kost 290 miljoen euro.

De SP heeft technisch bureau TransTec een onderzoek laten doen naar een alternatief voor de metrolijn, die Amsterdam-Noord met de Zuidas moet verbinden.

Commissie-Veerman

Volgens raadslid Hans Bakker heeft de commissie-Veerman, die Amsterdam vorige week adviseerde de Noord-Zuidlijn af te bouwen, nagelaten alternatieven te onderzoeken.

De premetro is een tramlijn over de hele lengte van de Noord-Zuidlijn. Daarbij wordt grotendeels gebruik gemaakt van de al gerealiseerde tunnels in Noord en Zuid.

Centraal Station

De diepgelegen metrostations tussen Centraal Station en Europaplein blijven echter buiten beschouwing, de trams rijden daar boven de grond.

Volgens de onderzoekers zijn de tunnel onder het IJ en het metrostation onder CS, die nog in aanbouw zijn, wel nodig voor de premetro.

Risicovol

Dit alternatief sluit het risicovolle boren onder de stad voorlopig uit. Overigens sluit de premetro de aanleg van de metrolijn niet uit.

''Mocht de aanleg van de Noord-Zuidmetrolijn zelf voor onbepaalde duur worden opgeschort, bijvoorbeeld in afwachting van technische innovaties in de tunnelbouw, dan wordt een hoogwaardig en duurzaam alternatief niet alleen wenselijk maar ook broodnodig.''

Knelpunten

De premetro brengt ook een aantal knelpunten met zich mee. Zo ligt het spoor onder CS op 14,5 meter onder NAP en moet de tram naar het straatniveau rijden.

Datzelfde probeem doet zich voor bij het eindpunt in Zuid. De onderzoekers hebben daarvoor een hellingbaan bedacht. Een kostbaar plan, dat alleen rendabel is als de premetro een aantal jaren kan rijden.

Doorstroming

Ook de doorstroming door de binnenstad moet volgens hen beter, wil de premetro enigszins kunnen tippen aan de reistijd van de Noord-Zuidlijn.

TransTec stelt dan ook voor nieuwe, bredere trams aan te schaffen en deze te verlengen van 30 naar 45 meter. Ook moet de frequentie waarop ze rijden hoog zijn.

De SP presenteert het plan deze maand nog aan de gemeenteraad.

Bestuderen

Een woordvoerster van wethouder Hans Gerson (verkeer en vervoer) liet weten dat het college van burgemeester en wethouders het plan zal bestuderen.