BRUSSEL - Autokopers zijn momenteel relatief goedkoop uit. De prijs van nieuwe auto's voor belasting is vorig jaar niet mee gestegen met de inflatie. De nieuwprijs in Nederland nam slechts 0,2 procent toe, terwijl de inflatie 2 procent was.

In alle andere EU-landen doet zich dezelfde trend voor, blijkt uit jaarlijks onderzoek dat de Europese Commissie dinsdag bekendmaakte.

De prijs voor een nieuwe auto blijkt overigens enorm te verschillen tussen EU-landen. Tussen het duurste en goedkoopste land zit een prijsverschil van zo'n 33 procent voor een Peugeot 206 of 307. Voor een Ford Focus of VW Golf is dat gauw 25 procent. Dat komt onder meer door de dure euro vergeleken met bijvoorbeeld de Deense kroon of Britse pond.

Koopjesjagers die niet opzien tegen het papierwerk voor het invoeren van een auto, moeten naar Denemarken. De nieuwprijs voor auto's voor belasting is hier het allerlaagst. Tsjechië is het duurst: zo'n 11 procent boven het EU-gemiddelde. Duitsland is het duurst van de vijftien EU-landen met de euro.