RIJSWIJK - De forse bezuinigingen op het stads- en streekvervoer van de twee kabinetten-Balkenende hebben onvermijdelijk ingrijpende gevolgen voor de reizigers. Ze zullen leiden tot tariefsverhogingen en tot aanzienlijk minder bussen, trams en metro's. Dat concludeert het transportonderzoeksbureau NEA maandag in een rapport in opdracht van provincies, gemeenten en kaderwetgebieden.

Het regio-openbaarvervoer kost de overheid jaarlijks ongeveer 1 miljard euro aan subsidie. Daarin wordt de komende jaren behoorlijk gesnoeid, oplopend tot een bezuiniging van 175 miljoen euro in .

De Boer

Voormalig minister De Boer (Verkeer) heeft in de Tweede Kamer altijd volgehouden dat de reizigers de dans grotendeels zullen ontspringen. Hij verwachtte veel heil van de aanbestedingen van het openbaar vervoer in de regio, waardoor OV-bedrijven efficiënter zouden gaan werken. Hierdoor moeten ze met minder geld dezelfde dienstverlening kunnen bieden.

Volgens NEA kan met efficiënter werken echter 'slechts' 60 miljoen worden bespaard. Het terugdringen van zwartrijden zou nog eens 10 miljoen kunnen opleveren. Dat is echter lang niet genoeg om de bezuinigingen in te vullen. Daarom moet volgens het bureau zonder twijfel worden gesnoeid in het aanbod en moeten de tarieven omhoog.

Gedeputeerde Staten

Gedeputeerde Staten van Gelderland maakte begin juli al bekend veertig buslijnen te willen schrappen. Volgens bestuurder R. Mast van FNV Bondgenoten staan er meer dan honderd banen op het spel.

Bovendien komen bewoners van kleinere dorpen in een sociaal isolement terecht als er geen bussen meer rijden, stelt hij. De vakbond wil dat de provincie Gelderland 8 miljoen euro beschikbaar stelt om de lijnen te redden. "Gebeurt dat niet, dan gaan de buschauffeurs actievoeren", zei Mast. Woensdag bekijkt Provinciale Staten of het geld er is.