AMSTERDAM - De Amsterdamse Uitmarkt, die wordt gezien als de opening van het nieuwe culturele seizoen, heeft naar schatting van de organisatie circa 500.000 bezoekers getrokken. Het was het afgelopen weekeinde de 26ste keer dat de Uitmarkt in Amsterdam werd gehouden.

De organisatie denkt in haar opzet te zijn geslaagd meer jongeren en mensen met een andere culturele achtergrond te interesseren. In het verleden werd dat ook wel geprobeerd en werden er voor deze groepen aantrekkelijke evenementen geprogrammeerd. Nu werden met name jongeren actiever en via verschillende samenwerkingsverbanden benaderd.

Veel hip hop en R&B

Volgens directeur M. Buchel was de opkomst van jongeren vooral de eerste avond (met veel hip hop en R&B) boven verwachting. De toenadering van nieuwe belangstellenden is heel belangrijk. “De samenleving verandert en talenten uit nieuwe culturen, waaronder de sub urban culture, moeten podia krijgen.”

Het traditionele Uitmarktpubliek voelde zich volgens de organisatie zeker niet verwaarloosd. Het manifesteerde zich wat minder op de vrijdag en wat meer op de zaterdag en vooral de zondag en zou zich ook bij verschillende rappers hebben geamuseerd. De Uitmarkt hoopt in de toekomst ook de andere richting op te werken, zodat nieuwe groepen zich ook gaan interesseren voor het meer traditionele aanbod.

Gevestigde orde

De min of meer gevestigde orde had deze Uitmarkt weer bepaald geen klagen over gebrek aan belangstelling: vooral voor moderne dans, musical en ook toneel was grote belangstelling. De kaartjes van 2 euro voor voorproefjes van toneelvoorstellingen waren in twee uur praktisch uitverkocht.

Buchel noemde het zondagavond gezien de vraag naar kunst en cultuur zuur en zorgwekkend dat er op dit terrein vele bezuinigingen op stapel staan.