AMSTERDAM - De politie in Amsterdam krijgt geregeld klachten dat ze slecht bereikbaar is. Het landelijk telefoonnummer van de politie voor niet-spoedeisende zaken 0900-8844 (LTP) blijkt in de praktijk niet goed te werken. “Ik denk niet dat Amsterdam verschilt van andere regio's”, zei J. Osterop van de hoofdstedelijke afdeling van de Nederlandse Politiebond (NPB) zaterdag.

Alleen bij spoedeisende zaken dienen mensen 112 te bellen. Voor alle andere gevallen heeft de politie drie jaar geleden het landelijke 0900-nummer in het leven geroepen. Het nummer moest de bereikbaarheid verbeteren. Dat blijkt in Amsterdam niet het geval te zijn. De algehele klacht is volgens de politiebond dat mensen te lang moeten wachten. “Als je al een medewerker van het callcenter aan de lijn krijgt.” De politie ontvangt de klachten al sinds het begin van het landelijke nummer. “Ik zie geen voordelen van dit telefoonnummer.”

Zo'n medewerker hoort het verhaal van de beller aan, belt zelf vervolgens de politie en doet het relaas nog eens. “Het gaat over een aantal schijven en dat duurt te lang.” Bovendien moet de medewerker inschatten of een voorval spoedeisend is of niet. “Dat kan niet. Er zijn genoeg praktijkvoorbeelden waar het fout ging.”

Volgens een woordvoerster van het politiekorps Amsterdam-Amstelland worden wachttijden bij de huidige callcenters, waar politiemensen en burgers werken, constant gemeten en blijkt daaruit dat de wachttijden meevallen. Sterker nog: de politiecallcenters hebben een prijs gewonnen voor efficiënte afhandeling van telefoontjes, zo stelt zij.

De woordvoerster erkent wel dat het wellicht voor het publiek een lastige keuze is of er naar 112 gebeld moet worden of naar . “Nu is de keuze spoed of geen spoed.”

Volgens haar is indertijd de keuze gemaakt voor meer blauw op straat. “Vroeger kon je bellen naar elk bureau. Daar was maar een telefoonlijn en konden mensen ook in de wacht staan. Nu zijn er 31 wijkteams en dus sowieso 31 politiemensen meer op straat.”