AMSTERDAM - De Braziliaanse luchtmacht heeft zo goed als zeker de wrakstukken van het maandag neergestorte vliegtuig van Air France gevonden. Ongeveer 1000 kilometer ten noordoosten van de Braziliaanse kust dreven kerosine en vliegtuigonderdelen op het water.

Dit verklaarde een woordvoerder van de luchtmacht dinsdag.

Officieel willen de Braziliaanse autoriteiten de vondst nog niet bevestigen. ''We hebben nog iets nodig waarmee we het toestel kunnen identificeren'', zei luchtmachtofficier Jorge Amaral.

Bliksem

Het toestel, een Airbus A330-200 uit 2005, was in de nacht van zondag op maandag verdwenen tijdens een vlucht van de Braziliaanse stad Rio de Janeiro naar Parijs. Boven de Atlantische Oceaan kwam het toestel in zwaar weer terecht. Een blikseminslag heeft mogelijk kortsluiting veroorzaakt, verklaarde een woordvoerder van Air France.

Alle 228 inzittenden zijn waarschijnlijk omgekomen. Onder hen zijn een Nederlandse man en een Braziliaans-Nederlandse vrouw. Ook ongeveer zestig Fransen en evenveel Brazilianen zijn verongelukt, evenals meer dan 25 Duitsers.

Een van de slachtoffers in een voormalig Riverdance-danseres. Dat meldde de Britse zender BBC dinsdag. De 28-jarige Ierse Eithne werkte als arts in een ziekenhuis in Dublin.

Voordat ze medicijnen studeerde, stond ze een jaar lang met de Ierse dansformatie Riverdance op Broadway in New York.

Zoektocht

Twee Nederlandse vrachtschepen helpen bij de zoektocht naar het wrak. Binnen enkele uren komen zij aan bij de plaats waar de Braziliaanse marine dinsdagochtend brokstukken van een toestel heeft gevonden. Dat heeft de Braziliaanse marineluitenant Henrique Afonso Lima dinsdag gezegd.

Wolken

Het rampgebied ligt tussen Brazilië en de westkust van Afrika, iets ten noorden van de evenaar. Schippers noemen de regio al eeuwenlang de 'Doldrums'. Rustige weersomstandigheden kunnen er in korte tijd omslaan in een heftige storm met zwaar onweer.

Bij zulk slecht weer ontstaan zogeheten cumulonimbuswolken. ''Dit zijn hoge wolken met sterke luchtstromen naar boven en naar beneden, soms vlak naast elkaar'', legt Fons van Loy van het KNMI uit.

Zwarte dozen

Deze luchtbewegingen kunnen een vliegtuig ernstig in gevaar brengen. Piloten vliegen daarom langs of over de wolken. Als dat niet kan, wijken ze uit of keren ze om.

Vooralsnog blijft de precieze toedracht van de crash onduidelijk. Pas als de zwarte dozen zijn geanalyseerd, weten onderzoekers wat is gebeurd met vlucht AF 447.

Defect

Volgens de Franse premier François Fillon is het nog niet mogelijk om een duidelijke oorzaak te noemen, omdat alle elektrische systemen in het toestel defect waren.

''Onze enige zekerheid is dat het vliegtuig geen noodoproep heeft uitgezonden'', aldus Fillon. Wel zou het toestel in een tijdsbestek van ongeveer drie minuten automatische signalen hebben gestuurd, waaruit zou blijken dat alle systemen het hadden begeven.

De topman van luchtvaartmaatschappij Air France had maandag gezegd dat een automatische boodschap vanuit het toestel was opgepikt. Er zou kortsluiting zijn en belangrijke onderdelen zouden niet meer functioneren. Ten tijde van de crash vloog het toestel door noodweer.