DEN HAAG - De Nederlandse regering stelt alles in het werk om de kaping van het Nederlands/Antilliaanse vrachtschip Marathon bij Somalië zonder geweld te beëindigen.

Daarover is intensief contact tussen Nederland, de Antillen en Oekraïne, waar de bemanning vandaan komt, de NAVO en de betrokken reder.

Dat heeft een woordvoerder van het ministerie van Justitie vrijdag gezegd. In verband met een zorgvuldige afwikkeling van de kwestie kan hij niet inhoudelijk op de kwestie ingaan.

Zo wil hij niet zeggen of er al overleg is met de kapers en wat hun eisen zijn. Ook is niet bekend hoe het met de bemanning is gesteld.

Gijzeling

De Marathon werd donderdag door piraten in de Golf van Aden geënterd en de achtkoppige bemanning in gijzeling genomen. Centraal bij de beëindiging van de kaping staat de veiligheid van de bemanning, aldus Justitie.

De betrokken partijen beraden zich nu over de beste vervolgstappen om te komen tot een geweldloos einde van de gijzeling.

Marinefregat

In de tussentijd houdt een Spaanse marinefregat namens de NAVO de boel in de gaten maar kan niets uitrichten.

Op verzoek van de NAVO is De Zeven Provinciën op weg naar de locatie maar het Nederlandse schip is er nog lang niet, meldde Defensie.

Internationaalrechtelijk gezien mag Nederland ingrijpen, omdat er een Nederlands belang is.

Het dilemma is dat pogingen om de kapers te overmeesteren, welke middelen daarbij volgens Defensie ook gebruikt worden, per definitie enorme risico's met zich meebrengen voor de bemanning.

Bewaking

Het bewapenen van handelsschepen in de gevaarlijke Golf van Aden bij Somalië, zoals veel reders wensen, lijkt simpeler dan het in werkelijkheid is. Het vergroot de kans op geweld en kan daardoor averechts uitpakken. Bovendien zitten er veel juridische haken en ogen aan.

Defensie heeft bij Somalië al eens mariniers ingezet op schepen die zeer traag voeren en door de bouw makkelijk te enteren zijn. De inzet van deze teams gebeurde alleen als het marineschip zelf vlakbij was.

De aanwezigheid van mariniers was voor de zekerheid, omdat de kwetsbare schepen soms toch nog een eind van het fregat af varen.

Schieten

Nederlanders mogen niet zomaar hun belagers overhoop schieten en hun boot tot zinken brengen, zoals Kamerlid Rita Verdonk opperde. Ook niet als dit in het buitenland gebeurt of op zee.

''Nederland is een rechtsstaat. Criminelen worden opgepakt en berecht'', stelt CDA-Tweede Kamerlid Maarten Haverkamp.

''Bovendien, duurt een belegering soms heel lang. Wanneer mag je gaan schieten? Mag dat als ze op de touwladder staan, eerder of pas als er geschoten is?'', zegt Haverkamp. Volgens hem is dit nog niet goed uitgezocht.

Gevaar

Ook mogen Nederlandse schepen niet zomaar op commerciële basis bewapende mensen aan boord nemen. Volgens de regels zijn wapens voorbehouden aan diensten als de politie, veiligheidsdienst en leger.

Het probleem is de kapers er weer af te krijgen zonder de bemanning in gevaar te brengen. Midden op zee, op een groot schip met tal van hoeken, gaten en gangen, is dat zonder gevaar nauwelijks mogelijk.

De kapers gebruiken de bemanning ook nogals eens als menselijk schild, aldus een woordvoerder van Defensie.