AMSTERDAM – De minister van Verkeer Camiel Eurlings doet onvoldoende om forensen van de weg af te halen en met de trein te laten reizen. Dat stelt SP-Kamerlid Emiel Roemer tegenover NU.nl.

Het kabinet heeft de doelstelling om het aantal treinreizigers jaarlijks met vijf procent te laten groeien. Tot op heden is dit nog niet gelukt.

Volgens de SP'er is er door gebrek aan sturing en controle vanuit het kabinet geen enkele ambitie merkbaar om dat streven te gaan halen.

“Het beheersplan van ProRail geeft op geen enkele manier aan hoe die vijf procent ooit behaald kan worden. Eurlings neemt om onbegrijpelijke redenen genoegen met deze conclusie.”

Beheersplan

Roemer wil dat de minister er bij ProRail op aandringt met een beheersplan te komen, waarbij duidelijk moet worden hoe de kabinetsdoelstellingen wel gehaald kunnen worden.

De SP-parlementariër stelt verder dat het ministerie haast moet maken met de invoering van het nieuwe beveiligingssysteem (ERTMS) als vervanging van het oude systeem van seinpalen.

Dit zou ervoor moeten zorgen dat treinen korter achter elkaar kunnen rijden en het spoor veiliger wordt. Het ministerie heeft een onderzoek naar de kosten van implementatie van dit systeem ingesteld dat eind volgend jaar af moet zijn.

“Dat onderzoek is onzinnig en heeft als doel om bewust de invoering van ERTMS tegen te werken. Het streven om in 2012 de Hanzelijn te openen met dit systeem gaat zo nooit gehaald worden.”

Sneller

Volgens Roemer moet Eurlings erkennen dat de NS kampt met een groot capaciteitsprobleem op het spoor. “In 1959 was de trein van Zwolle naar Nijmegen een minuut sneller dan nu.”

“En als ik in de trein zit van Boxmeer naar Den Haag ben ik op de terugweg een kwartier langer onderweg, omdat de aansluiting niet klopt. Dan gaat er toch ergens iets mis.”

“Ik merk geen enkele actie van de minister om deze problemen aan te pakken.”

Roemer zal Eurlings woensdagmiddag vragen werk te maken van de problemen op het spoor. Dan vergadert de Tweede Kamer met de minister over dit onderwerp.