SIMPELVELD - Als er niet toevallig in het gemeentehuis van Simpelveld een raadsvergadering was geweest, had het slechter kunnen aflopen: de raadsleden zagen dinsdagavond een naburig woonhuis aan de Marktstraat in lichterlaaie staan.

Zij liepen de vergadering uit om poolshoogte te nemen. Een van de wethouders hoorde even later hulpgeroep aan de achterzijde van de brandende woning.

Hij waarschuwde de brandweer, die door de consternatie van het blussen niets had gehoord. De brandweer haalde daarop de man uit de woning. Volgens een woordvoerder van de politie heeft de bewoner zijn leven aan de attente wethouder te danken.

De brandweer diende de man, die verschijnselen van rookvergiftiging vertoonde, zuurstof toe. Later werd hij naar het ziekenhuis gebracht. De woning brandde geheel uit.

De oorzaak van de brand is onbekend. Volgens de politie probeerde de bewoner zijn katten uit de vuurzee te redden toen hijzelf plotseling geen uitweg meer zag en om hulp ging roepen.