BRUSSEL - Minister Camiel Eurlings (Verkeer) heeft woensdag in Brussel spoedoverleg met zijn Belgische collega over vrachtverkeer in elkaars landen, de zogeheten cabotage.

Hij probeert het Belgische plan van tafel te krijgen waardoor Nederlandse transporteurs vanaf 1 mei nog hooguit drie vrachtritten per week mogen maken binnen België.

Eurlings vindt dit Belgische plan slecht voor het milieu en de transportsector: het zorgt ervoor dat meer vrachtwagens leeg moeten terugrijden van een rit. Het is ook lastig voor transportbedrijven in de grensstreek.

Maatregel

België zegt met het besluit vooruit te lopen op een maatregel die voor de hele Europese Unie gaat gelden. Een onderlinge afspraak over vrijstelling binnen de Beneluxlanden moet volgens de Belgen vervallen.

Eurlings deelt die mening niet: ''Onze visie is dat de Beneluxafspraak kan blijven bestaan. Ik hoop met de Belgen minstens af te spreken dat als onze visie juist is, we de vrijstelling voortzetten'', zei de ministers maandag in de marge van EU-beraad.

Fileheffing

De kans op een omstreden fileheffing voor vrachtwagens in de EU groeit. Nederland heeft bij het verzet hiertegen maar weinig medestanders, constateerde minister Camiel Eurlings (Verkeer) maandag bij EU-beraad.

Eurlings kreeg alleen steun van zijn collega's uit Roemenië, Spanje en enkele Baltische staten.

Overdreven

Eurlings vindt de fileheffing overdreven, omdat het waarschijnlijk niet helpt tegen files. Samen met heffingen voor andere doelen zou de prijs bovendien oplopen tot 55 cent per kilometer voor trucks.

''Wij blijven tegen'', zei Eurlings. ''Maar als we het niet redden gaan we voor onze terugvaloptie. Dan vinden we dat landen de fileheffing voor trucks mogen invoeren als ze dat ook doen voor personenwagens.''

Oostenrijk

De minister vermoedt dat bijvoorbeeld de Oostenrijkse regio Karinthië, dat trucks wil weren, dan afziet van de heffing.

Eurlings zegt voor zijn alternatief wel te kunnen rekenen op voldoende medestanders. De minister verwacht een EU-besluit eind dit jaar.

Eerder deze maand heeft het Europarlement, dat mag meebeslissen, zich nog uitgesproken tegen de zogeheten congestieheffing. VVD-Europarlementslid Jeanine Hennis-Plasschaert is niet teleurgesteld in de geringe steun onder verkeersministers. Ze verwacht dat de heffing er toch nooit komt: ,,Met de voorwaarde dat de fileheffing ook voor personenwagens moet gelden zal Duitsland nooit instemmen. Dan zal het van de baan zijn.''