ROTTERDAM - De selectieronde voor het ontwerp van het nieuwe Centraal Station in Rotterdam heeft zes kandidaten opgeleverd. De selectiecommissie maakte een keuze uit 48 aanmeldingen, waaronder zich internationaal gerenommeerde bureaus bevonden.

Onder de overgebleven kandidaten zijn bureau CS (een samenwerking tussen Benthem Crouwel, Meyer en Van Schooten uit Amsterdam en West 8 uit Rotterdam), het Office for Metropolitan Architecture van architect Rem Koolhaas uit Rotterdam en een internationaal samenwerkingsverband met Kraaijvanger Urbis uit Rotterdam. De andere gegadigden zijn bureaus uit Brussel, Düsseldorf en Londen.

Ontwerpstrategie

De zes kandidaten moeten eind september een ontwerpstrategie inleveren bij de selectiecommissie, die een definitieve keuze maakt. De commissie bestaat uit de opdrachtgevers van het project Rotterdam CS: de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat, NS, Stadsregio Rotterdam en de gemeente Rotterdam.

Het nieuwe station wordt een knooppunt van de hogesnelheidslijn (HSL), Randstadrail (de light-railverbinding tussen Rotterdam en Den Haag) en de gewone trein, tram, metro en bus. Het huidige uit de jaren '50 daterende CS kan de groeiende reizigersstroom nu al nauwelijks opvangen. Met de komst van de HSL en Randstadrail neemt het aantal reizigers toe van 40 miljoen naar 75 miljoen in 2025.

409 miljoen euro

Voor de nieuwe toegangspoort tot de stad, die in 2010 klaar moet zijn, is een budget van 409 miljoen euro beschikbaar. De reizigerstunnel wordt verbreed van acht naar dertig meter, aan de zuidkant zelfs naar veertig meter. De perrons worden naar HSL-lengte van 250 meter uitgebreid.

Fietsers kunnen terecht in een stalling met 7000 plaatsen. Het Hofplein voor het station, waar voetgangers, auto's en trams elkaar nu in de weg zitten, gaat flink op de schop.

Het vorige college van Rotterdam kwam twee jaar geleden al met een ambitieus plan voor het gebied. Dat trok vooral de aandacht vanwege de champagneglazen die de architect erbij had getekend. Het Rijk keurde het plan tot tweemaal toe af, omdat het veel te duur was.