UTRECHT - Vervoerders zorgen redelijk goed voor hun eigen deel van het vervoer, maar voelen zich niet verantwoordelijk voor hoe de reiziger vervolgens verder komt.

Dat concludeert de stichting OPC nadat het voor de eerste keer onderzoek deed naar de hele keten van openbaar vervoer, van deur tot deur. OPC bracht het onderzoek vrijdag naar buiten.

''Niemand is verantwoordelijk voor de totale reis met het openbaar vervoer, maar als het misgaat is de reiziger het slachtoffer'', stelt de stichting die zich profileert als expertisecentrum voor consumenteninspraak in het openbaar vervoer.

Afzonderlijke vervoerders

Over de afzonderlijke vervoerders is OPC, die met behulp van Rover en vrijwilligers de keten bestudeerde, zeer te spreken.

''De dienstregeling wordt goed gevolgd, de voertuigen zijn over het algemeen nieuw, aantrekkelijk en schoon.'' Maar de vervoerders verzuimen reizigers behulpzaam te zijn bij het overstappen naar andere vervoerders of andere manieren van vervoer.

Busstations

Verder springen busstations er in negatieve zin uit. ''Verloedering en sociale onveiligheid tieren welig op dit stukje van het Nederlandse openbaar vervoersdomein'', aldus OPC. Ook dat zou komen door een gebrek aan verantwoordelijkheid.

''NS en ProRail garanderen nog een basiskwaliteit van de treinstations in Nederland. Zo'n organisatie ontbreekt voor de busstations.''

Over het algemeen concludeert OPC dat het vervoer van deur tot deur in Noord-Brabant het best geregeld is.