ROTTERDAM - De ss Rotterdam ligt sinds zaterdagochtend vroeg op zijn definitieve ligplaats aan het 3e Katendrechtse Hoofd in het noordelijke deel van Rotterdam-Zuid.

Het voormalig passagiersschip lag al sinds augustus vorig jaar aan de kade, maar is nu 30 meter richting de Nieuwe Maas en 12 meter van de wal verplaatst.

Verplaatsing

De verplaatsing die ruim vier uur in beslag nam, is nodig om later de loopbruggen en andere voorzieningen aan de kadegebouwen te bevestigen. Het definitief afmeren was millimeterwerk dat is uitgevoerd door kraan- en hijsbedrijf Mammoet Maritime, bekend van het bergen van het wrak van de Russische kernonderzeeër Koersk in 2001.

Kosten

De ss Rotterdam keerde vorig jaar terug in de havenstad. In het klassieke stoomschip komen een hotel, restaurants en een congresruimte. Ook gaat de Rotterdam een opleidingscentrum herbergen.

De laatste maanden was het schip veel in het nieuws omdat de kosten voor het verbouwen de spuigaten uitliepen. Woningcorporatie Woonbron dacht het schip voor ongeveer 30 miljoen euro te kopen en te verbouwen.

De kosten liepen op tot zo'n 200 miljoen euro. Woonbron kwam hiermee in de financiële problemen en werd door minister Eberhard van der Laan (Wonen en Wijken) onder toezicht geplaatst.

Schip

De ss Rotterdam is met een lengte van ruim 228 meter het grootste passagiersschip dat ooit in Nederland is gebouwd. Het schip voer sinds september 1959 voor de Holland Amerika Lijn (HAL). Na 1971 gebruikte de HAL het schip alleen nog als cruiseschip en in 1997 werd het definitief uit de vaart genomen en aan een Amerikaanse rederij verkocht.

In 2005 kocht Woonbron het schip met het plan de ss Rotterdam terug te halen naar de stad. Op 4 augustus 2008 keerde de Rotterdam definitief terug naar de havenstad.