GRONINGEN - Voor 15 euro onbeperkt alcohol drinken. Dat is de aanbieding waar drie kroegen in de stad Groningen tijdens de introductieweek eerstejaars studenten mee proberen te lokken.

De actie druist in alle opzichten in tegen het convenant dat de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) en de gemeente een paar jaar geleden met introductiecommissies en de Groninger horeca hebben afgesloten. In de overeenkomst werd opgeroepen tot matiging van het drankgebruik tijdens introductieweken. Hiertoe werd besloten nadat in 1997 tijdens de ontgroening bij het Groninger studentencorps Vindicat een dode en een paar gewonden waren gevallen.

Sapjes

De RuG en de gemeente reageren furieus over de actie. "We hameren er nu al vijf jaar met veel succes op alcohol minstens even duur aan te bieden als sapjes of cola", verzucht voorzitter Uges van de Adviescommissie Introductietijden (ACI). "Maar blijkbaar is het voor die paar kroegen belangrijker weer een paar zieltjes te winnen. Op deze manier is het aftellen naar de volgende excessen."

Uges betreurt het vooral dat op deze manier veel studenten worden aangesproken die niet lid worden van een vereniging. "Binnen de studentenvereniging steunt iedereen het convenant. Maar vooral de studenten die niet bewust worden gestimuleerd minder te drinken, worden op deze manier vogelvrij verklaard."

Verantwoordelijkheid

De gemeente kan in principe niets tegen de kortingsactie ondernemen. "Deze kroegen handelen in strijd met de geest van het convenant", erkent een woordvoerder. "Maar dat is door een aantal cafés niet getekend, waaronder deze drie. Wetten overtreden ze niet door alcohol tegen deze prijs aan te bieden. We kunnen als overheid de ondernemer aanspreken op zijn verantwoordelijkheid, maar of hij die vervolgens ook neemt is uiteindelijk zijn eigen zaak."

Ook een gesprek dat de gemeente vrijdag voerde met de Koninklijke Horeca Nederland leverde maar weinig op. "We hebben als Horeca Nederland een zelfreguleringsysteem", legt woordvoerder H. Singelenberg uit. "Maar ook die overtreden deze acties niet. In heel Nederland doen kroegen hun best de scherpste kortingen aan te bieden om klanten te werven. Ik geloof in dit geval zeker dat de actie zijn effect niet zal missen."