China start internationale staatstv-zender

SHANGHAI - De Chinese overheid investeert in totaal 45 miljard yuan (bijna 5 miljard euro) om de wereldwijde invloed van de Chinese staatsmedia te vergroten.

Dat bericht de Hongkongse krant South China Morning Post (SCMP). De overheid hoopt hiermee het slechte imago van China in het buitenland op te poetsen.

Volgens de krant wil het Chinese staatspersbureau Xinhua onder meer ''een invloedrijk en betrouwbaar'' internationaal televisiekanaal lanceren met non-stop nieuws en actualiteiten, naar voorbeeld van het Amerikaanse CNN en Arabische Al-Jazeera.

Geloofwaardig altenatief

Of de Chinese staatszender een geloofwaardig alternatief kan vormen voor internationale media, valt te bezien.

Een anonieme bron zegt in de SCMP dat de nieuwe zender, die gericht is op kijkers in het buitenland, wel meer vrijheid van meningsuiting zal krijgen dan andere media inzake politiek gevoelige onderwerpen.

Spreekbuis

De krant People's Daily, een krant die bekendstaat als spreekbuis van de Chinese overheid, en staatszender CCTV krijgen eveneens elk 15 miljard yuan (1,65 miljard euro) om hun buitenlandse activiteiten uit te breiden.

Vanaf mei gaat CCTV onder meer uitzendingen maken in het Russisch en het Arabisch. De zender is momenteel bezig met een agressieve wervingscampagne voor buitenlands personeel.

Mensenrechten

De Chinese autoriteiten hopen dat de internationale initiatieven ervoor zorgen dat het Chinese standpunt in kwesties zoals mensenrechten en de situatie in Tibet beter voor het voetlicht komt.

Een wens die de overheid koestert sinds de massale internationale media-aandacht voor misstanden in China in aanloop naar de Olympische Spelen in Peking.

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie