Tweede Kamer steunt spoedwet

DEN HAAG - De Tweede Kamer steunt de spoedwet van verkeersminister Camiel Eurlings om snel op dertig locaties spitsstroken en andere wegverbredingen aan te leggen.

Een zeer ruime meerderheid, bestaande uit de coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie alsmede SP, VVD, PVV, D66 en SGP, staat achter de plannen, mits het bij de dertig projecten blijft. Alleen GroenLinks is tegen. Rita Verdonk was afwezig.

Het CDA stelde maandag aanvankelijk voor dat het wetsvoorstel, dat voorziet in vereenvoudigde en verkorte procedures die minder onderzoek vergen, ook voor provinciale en gemeentelijke wegen geldt.

Onacceptabel

De PvdA noemde dat 'onacceptabel' en 'onbestaanbaar'. ''De spoedwet is een reparatiewet, we moeten er niet allerlei dingen tussendoor fietsen. Ik ben als de dood dat we van een koude kermis thuiskomen, en een vertragingswet krijgen'', aldus Lia Roefs. Ook de ChristenUnie zit op die lijn.

Na toezeggingen van Eurlings over overleg met het IPO (provincies) en het overduidelijke gebrek aan Kamersteun trok partijgenoot Ger Koopmans zijn amendement in.

Werk

Volgens de minister zullen de dertig projecten soelaas kunnen bieden in deze economisch zware tijden. Het is van belang voor de sector ''dat er flink werk komt''. Dit voorjaar wil Eurlings een aantal projecten beginnen, ''maar de bulk zal in 2010 starten''.

Er rezen vragen waarom hij de projecten niet laat doorrekenen op de gevolgen van de kilometerheffing. Dan zou volgens GroenLinkser Kees Vendrik wegverbreding op sommige plaatsen niet nodig zijn, en miljarden besparen.

Vertraging

Volgens de minister betekent zo'n onderzoek echter ''zes tot twaalf maanden vertraging per project'', en is dat niet te verkopen aan omwonenden van de dertig fileknelpunten zoals de A4 Burgerveen-Leiden. Eurlings voorzag ook 'desastreuze effecten' voor de publieke steun aan de heffing.

De Kamer stemt dinsdag over het wetsvoorstel, naast een klein aantal wijzigingsvoorstellen plus een kansloze motie van GroenLinks.

Tevreden

Verladersorganisatie EVO reageerde tevreden en noemt het zaak dat de Senaat nu snel volgt. EVO ziet het onderzoek naar snellere aanleg van provinciewegen wel zitten, maar dan moet er geld bij.

''Als er goede alternatieven zijn voor de snelweg, kan ook het voor de economie belangrijke vrachtverkeer beter gebruik maken van deze verbindingen.''

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie