AMSTERDAM - Nu accepteert niemand nog parkeer- of stallingsgeld voor de fiets. Maar over vijf of tien jaar moet hiervoor bij NS-stations worden betaald. Dat zegt directeur Herman Gelissen van NS Fiets in het blad van de Fietsersbond, De Vogelvrije Fietser.

"Gratis stallen kost veel geld en ruimte, nu is het vaak een rommeltje." De ruimte rond stations is schaars en met stallen belast je de ruimte en de maatschappij, zegt Gelissen.

Inefficiënt

Veel parkeerruimte voor fietsen zou nu inefficiënt worden gebruikt, namelijk voor afgedankte fietsen en fietsen die er tijden blijven staan. "Met betaald parkeren kun je met stallingen volstaan die twintig of dertig procent kleiner zijn." Dat scheelt volgens Gelissen miljoenen.

De missie van de NS is om zo veel mogelijk mensen op de fiets naar het station te laten komen. Volgens Gelissen hoeft betaald parkeren niet in strijd te zijn met die doelstelling.

"Een groot voordeel van betaald parkeren is dat met de opbrengsten middelen vrijkomen om grote en kwalitatief hoogwaardige stallingen te bouwen." Hoeveel de NS extra gaat investeren, kan de directeur nog niet zeggen.

Stapelen

Vier van de tien treinreizigers komen op de fiets naar het station. "Wij moeten kostendekkend bewaakte stallingen voor trein- en ov-reizigers aanbieden. Dat betekent fietsen stapelen."

Gelissen voorspelt dat de exploitatie van stallingen een bedrijfstak wordt. "Als je zoiets wilt invoeren, moet je beginnen met een gratis bewaakte stalling." Voor 'langstallers' en 'weesfietsen' zoekt de NS met gemeenten en spoorbeheerder ProRail naar oplossingen.

"Je zou kunnen voorstellen dat de eerste dag gratis is, en voor elke volgende dag zou je dan een euro moeten betalen. Als de OV-chipkaart eenmaal is ingevoerd, kun je dat prima regelen."