AMSTERDAM - De overlast op het spoor rond Amsterdam houdt komende week nog aan, ook nadat de reparatiewerkzaamheden begin volgende week zijn afgerond. Het vervangende spoor moet dan nog worden ingereden. Dat laat ProRail vrijdag weten.

Toen zaterdag een kalktrein ontspoorde tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Muiderpoort, werd vijfhonderd meter rails geheel kapotgerukt. Hoe dit kon gebeuren, is niet bekend. Van de 24 wagons ontspoorden er negen.

"We hebben zelden een ongeluk gehad dat zo veel schade aan de rails veroorzaakte", zegt een ProRail-woordvoerder.

Werkzaamheden

Voordat nieuwe rails kon worden aangelegd, moest eerst de 2138 ton wegende en 315 meter lange trein worden verwijderd. Van de zes rijbanen zijn er vier beschadigd.

Al het treinverkeer moet nu over de twee overgebleven sporen. Treinen tussen Amsterdam en Utrecht worden omgeleid via Hilversum.

Vertragingen

Vrijdag kondigde de NS in advertenties in landelijke dagbladen aan dat ook volgende week nog vertragingen worden verwacht. ProRail verwacht dat het vervangende spoor begin volgende week is gelegd. Hierover hoopt het zaterdag uitsluitsel te kunnen geven.

Spoor

Maar dat nieuwe spoor moet voor de veiligheid eerst worden ingereden. "Dat betekent dat de treinen daar langzamer rijden", legt de woordvoerder uit. Ook dit zorgt nog voor vertraging. Pas als alles goed is aangedrukt, rijden de treinen op volle snelheid.

"Met een nieuwe auto geef je ook niet meteen vol gas", vergelijkt de zegsvrouw.