EINDHOVEN - De snelweg als voltooiing van de 'ruit' om Eindhoven komt er. Minister Camiel Eurlings (Verkeer) heeft dat aan de regio laten weten. En hoewel de financiering nog niet rond is, spreekt de provincie Noord-Brabant van een mijlpaal.

Vorig jaar bereikten de 21 gemeenten in de regio plus de provincie overeenstemming over de variant met dubbele rijstroken via Helmond langs het Wilhelminakanaal en de Zuid-Willemsvaart.

Het noordelijke deel van de nieuwe rondweg gaat door natuurgebied. Er komen volgens de afspraken twee natuurbruggen. Of er een tunnel onder het gebied komt zoals sommige gemeenten wensen, is nog niet bekend, aldus een provinciewoordvoerder.

Verkeersmaatregelen

De plannen maken deel uit van veelomvattende verkeersmaatregelen voor de snel groeiende regio, zoals een NS-station bij Eindhoven Airport en vrije busbanen.

De benodigde investering bedraagt 2,3 miljard euro die de rijksoverheid, gemeenten en provincie tot 2020 bijeen kunnen brengen.

Voor de gemeente Laarbeek staat veel op het spel. De nieuwe weg kan grote gevolgen hebben voor een groot natuurgebied en dorpskernen die aan het tracé langs het Wilhelminakanaal liggen.

Niet bang

Wethouder Sjef Knoop (Ruimtelijke Ordening) van de gemeente Laarbeek is echter niet bang. "We hebben met de provincie en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven keiharde afspraken gemaakt.

Het tracé langs het Wilhelminakanaal gaat door een tunnel of komt onder het maaiveld te liggen. Dat er nu niet over gesproken wordt, betekent niet dat het van de baan is."

Nut

De Brabantse Milieu Federatie (BMF) zegt dat nut en noodzaak van de ruit nog steeds niet zijn aangetoond. "We moeten de verkeersproblemen eerst zien op te lossen met hoogwaardig openbaar vervoer, fietsen, rekeningrijden en andere maatregelen, voordat we nieuwe infrastructuur realiseren", aldus een woordvoerder.

BMF mist in het verhaal ook de rol van Brainport. Juist het technologiecentrum en de Technische Universiteit Eindhoven moeten worden betrokken om duurzame oplossingen te bedenken.