Eerste stuk Tricolor doorgezaagd

ZEEBRUGGE - De zaag is door het eerste en lastigste stuk van het gezonken Noorse vrachtschip Tricolor, dat op de bodem van het Kanaal ligt. Dat heeft een woordvoerder van bergingsbedrijf Smit dat de operatie leidt, donderdag gemeld. Na bevestiging van de hijskabels verwacht de Combinatie Berging Tricolor (CBT) de zware machinekamer van het schip komend weekeinde op een ponton te kunnen tillen.

Vorige week dinsdag is met het zagen begonnen. Door slecht weer is de operatie vaak onderbroken. In totaal is veertig uur gezaagd, tot het eerste van de negen stukken donderdagochtend om 10.55 uur los was.

Het losgezaagde compartiment is 30 meter hoog, 35 meter breed en weegt 3000 ton. Het bevat de machinekamer met motor, olietanks en de schroefas van 75 centimeter dik. ,,Het moeilijkste deel'', zegt Smit. Een pontonschip brengt de wrakstukken naar de Belgische havenplaats Zeebrugge.

2800 auto's

De Tricolor zonk op 14 december onderweg van Zeebrugge naar Southampton in Het Kanaal na een aanvaring in dichte miste met een containerschip. Het vaartuig vervoerde ongeveer 2800 auto's.

Het gezonken schip heeft eerder tussen 150 en 160 ton olie gelekt. Dit leidde tot vervuiling op omliggende stranden. Het is ,,onvermijdelijk'' dat de Tricolor opnieuw olie gaat lekken als de wrakstukken boven water woren gehaald, zegt Smit.

Kleine hoeveelheden

,,Het gaat om kleine hoeveelheden'', aldus de woordvoerder. Rondom het schip zijn schermen aangebracht om verspreiding van nieuw gelekte olie te voorkomen. Een schip gespecialiseerd in het opruimen ervan ligt in de buurt.

Bij laag water ligt de bovenkant van de Tricolor maar een paar meter onder water. De CBT zaagt het schip (190 meter lang) in negen stukken met een speciaal ontworpen zaagsysteem.

Als alles voorspoedig verloopt, is het schip eind augustus verwijderd. Daarna duurt het tot oktober voordat alle wrakresten zijn opgeruimd. De totale bergingskosten bedragen ruim 35 miljoen euro.

Tip de redactie