DEN HAAG - Mede door een combinatie van regen en harde wind stonden er maandagmorgen lange files. Op het drukste moment rond acht uur stonden de snelwegen over 413 kilometer vol. Dat meldde de ANWB.

Bij het knooppunt Everdingen spoelde de regen noodbelijning van de weg, die was aangebracht vanwege wegwerkzaamheden. De politie deed uit voorzorg een rijstrook dicht, wat leidde tot meer dan 20 kilometer file op de A2 vanuit het zuiden richting Utrecht.

Op de A20 tussen Gouda richting Hoek van Holland kantelde een vrachtwagen met afval bij knooppunt Kethelplein op de verbindingsweg naar de A4. Verkeer richting Europoort moet omrijden via de Brienenoordbrug en de A15. Er ontstond op de A20 19 kilometer file. Druk was het verder op de A4, A12 en de A27.

Schiphol heeft geen problemen met de wind. Alle toestellen kunnen volgens schema vertrekken en binnenkomen, meldde een woordvoerster.

Zeeburgertunnel

Een vrachtwagen die maandag onderdelen verloor op de ringweg A10 bij Amsterdam, heeft een urenlange stremming van de Zeeburgertunnel veroorzaakt.

De tunnelbuis in noordelijke richting ging om half negen dicht. Rond een uur kon het verkeer er weer doorheen, maakte de politie bekend.

Achteropkomend verkeer liep ernstige schade op toen ze over motoronderdelen van de vrachtwagen heen reden. Een andere vrachtauto en zes personenauto's liepen schade op.

In totaal lekte tweehonderd liter diesel en zestig liter benzine uit de voertuigen, waardoor explosiegevaar ontstond. De brandweer is de hele ochtend bezig geweest om de vloeistof weg te pompen.

Als gevolg van de problemen bij de tunnel stroomde de A1 voor het knooppunt Watergraafsmeer snel vol. De file liep op tot 23 kilometer.

Gladde sporen

Ook het treinverkeer had last van gladde sporen. Door het hele land waren vertragingen als gevolg van de blaadjes op de rails en het regenachtige, winderige weer.

"We hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in het voorkomen van dit soort problemen", stelt een zegsvrouw. Zo bepaalt een computer tegenwoordig van tevoren waar het spoor moet worden voorzien van Sandite, een gel met zand en metaaldeeltjes die spoorstaven stroever maakt. "Maar de combinatie van wind en luchtvochtigheid van vandaag vormt de ideale combinatie voor mogelijke problemen."

De problemen doen zich vooral voor in bosrijke gebieden, waar veel bladeren op de rails kunnen dwarrelen.

Ongeluk knooppunt Benelux