LELYSTAD - Rotterdam heeft definitief toestemming om als eerste de strippenkaart in de metro af te schaffen.

"Het is erdoor'', maakte een "erg blije'' wethouder Jeannette Baljeu (Verkeer) bekend in Lelystad na overleg met staatssecretaris Tineke Huizinga.

"We kunnen nu de volgende fase in'', zei Baljeu. Rotterdam is sinds 2005 proeftuin voor de ov-chipkaart, die 29 januari volgend jaar het enige geldige vervoersbewijs in de metro wordt.

Bus

Wanneer de bussen en trams in Rotterdam volledig overstappen op de ov-chipkaart is nog niet bekend. "Daar hebben we het nog helemaal niet over gehad.''

Volgens het Rotterdamse vervoersbedrijf RET wordt dat in de loop van 2009, aldus directeur Pedro Peters.

Baljeu is "heel erg trots'' dat Rotterdam voorop loopt. Zij vindt het schrappen van de strippenkaart een logische stap. "We waren de proeftuin van de ov-chipkaart, het is dan ook logisch dat we het eerst zijn met het afschaffen van de strippenkaart.''

Scepsis

Andere stadsgewesten kijken met argusogen hoe het Rotterdam nu vergaat. "De kaart werkt nu bij relatief kleine aantallen. Ik wil graag weten of de kaart bij grote aantallen werkt'', stelde Leen Verbeek als voorzitter van het Amsterdamse stadsgewest.

Daar zou het ook wel eens snel kunnen gaan met de ov-chipkaart. Hij verwacht medio zomer volgend jaar, "kort daarvoor of kort daarna'', een aanvraag bij Huizinga in te dienen.

Amsterdam

"Binnen een tot twee maanden daarna zou dan de strippenkaart in Amsterdam en omgeving verdwijnen.''

De andere stadsregio's en provincies zouden dan een jaar later volgen.

Overstapkaartje

Om te voorkomen dat reizigers die met de bus van buiten de Rotterdamse regio komen twee keer een opstarttarief moeten betalen, introduceert de RET een overstapkaartje. Dat heeft de Rotterdamse wethouder Jeanette Baljeu vrijdag gezegd.

Bij het instappen in de bus krijgt de reiziger in de regio na het afstempelen van de strippenkaart een overstapkaartje. Wanneer de passagier overstapt op de metro in Rotterdam hoeft die daar dan niet het starttarief te betalen.

"Er wordt nu een eiland in Nederland gecreëerd'', zegt woordvoerder Aldo Markus van reizigersvereniging Rover in een reactie. "In plaats van dat we overgaan op één ov-kaartje moet de reiziger in de Rotterdamse regio nu minstens drie kaartjes op zak hebben.''

Consumentenbond

Ook de Consumentenbond is helemaal niet gelukkig met de afschaffing van de strippenkaart in de Rotterdamse metro en de manier waarop dat gaat.

"De afschaffing van de strippenkaart komt te vroeg.'' De bond en andere consumentenorganisaties overwegen een meldpunt in te stellen voor vragen en klachten.

Draagvlak

De clubs willen die dan gebruiken om staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) en de RET te bewegen de reizigerseisen in te willigen. Zo zou het makkelijker en overzichtelijker moeten worden voor de reiziger.

De consumentenorganisaties zijn eerder uit het landelijke overleg over de ov-chipkaart gestapt en lijken nu op een zijspoor gezet. "Het is aan de politiek om nu met droge ogen te verkondigen dat er draagvlak is.''

Reizigersplatform

"Het systeem is stabiel genoeg'', zei een woordvoerder van het Platform Reizigersbelangen Openbaar Vervoer (PROV) van de regio Rijnmond vrijdag.

Wel heeft het platform, dat de stadsregio Rotterdam adviseert, twee kanttekeningen. Er moet een regeling komen voor busreizigers van buiten Rotterdam die op de metro overstappen. Nu betalen zij tweemaal het opstaptarief.

De RET maakte vrijdag bekend dat daarvoor een speciaal kaartje komt. Bovendien moet de ov-chipkaart in alle streekbussen worden ingevoerd, vindt het PROV.