ROTTERDAM - Een tunnel voor de A4 Midden-Delfland kost de overheid 150 tot 500 miljoen euro extra in vergelijking met de varianten die nu op tafel liggen. Bovendien zorgt een tunnel voor een vertraging van minstens twee jaar.

Dat heeft verkeersminister Camiel Eurlings maandag gezegd op basis van een korte verkenning (,scan') naar een tunnel met daarbovenop een vaart voor het tracé.

Door de extra investering en vertraging heeft de bewindsman geen trek in deze oplossing. "Deze kant moeten we niet op."

Dit weekeinde stelde de ChristenUnie dat Eurlings serieus naar de tunnelvariant moet kijken. Volgens de coalitiepartij heeft de minister deze optie geen eerlijke beoordeling gegeven. Eurlings sprak maandag van een "serieuze scan".

Vertragingstunnel

Over de aanleg van de 'verlengde A4' wordt al decennia gesteggeld. Eurlings benadrukt keer op keer dat hij wil afrekenen met die vertraging. De vaarttunnel van de Christenunie betitelde hij maandag als een vertragingstunnel. Het kabinet zal volgend jaar een besluit nemen, herhaalde Eurlings.

Twee jaar geleden leek de aanleg van de weg in kannen en kruiken. Allerlei partijen, waaronder gemeenten en milieuorganisaties, sloten een overeenkomst. Dit convenant voorzag in een verdiepte ligging van de weg, en landschapsontwikkeling.

Rekenfout

Een rekenfout van Rijkswaterstaat maakte daarna extra onderzoek nodig. Daarbij zou ook opnieuw worden gekeken naar een alternatief, de verbreding van de parallel lopende A13 tussen Den Haag en Rotterdam.

In de Tweede Kamer bleken CDA en VVD dit weekeinde geen vertraging voor de A4 Midden-Delfland te accepteren. De PvdA staat na de informatie van Eurlings ook op dat standpunt. "Dat gaan we dus niet doen", zei Kamerlid Lia Roefs over het voorstel van ChristenUnie-collega Ernst Cramer.

Die houdt echter vol dat zijn plan alleen maar voordelen biedt en binnen het tijdschema blijft. "Het rapport van Eurlings zou ik graag eerst zien", was zijn reactie.