DEN HAAG - De ChristenUnie wil dat verkeersminister Camiel Eurlings serieus kijkt naar een tunnel bij de aanleg van de A4 Midden-Delfland. Coalitiegenoot CDA accepteert echter geen vertraging.

Volgens Tweede Kamerlid Ernst Cramer van de ChristenUnie heeft CDA-minister Eurlings de variant van een snelweg met een tunnel geen eerlijke beoordeling gegeven.

Hij stelt dat Rijkswaterstaat te streng is geweest bij een inschatting over de veiligheid van de tunnel.

Veilig

"De tunnel is een behoorlijke variant. Het is goed om er serieus naar te kijken", zegt Cramer. Hij benadrukt dat de tunnel volgens de ontwerper veilig is. Bovendien zou de variant binnen het budget vallen dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft uitgetrokken.

CDA-Kamerlid Ger Koopmans reageert resoluut. "Onderzoek gaat ongetwijfeld vertraging opleveren. Er is al 40 jaar gewacht, de asfaltmachine moet gaan draaien", zegt hij.

De VVD sluit zich daarbij aan. "Geen sprake van. Na 50 jaar leuteren gaan we niet weer opnieuw beginnen. Wat de VVD betreft gaan de asfaltmachines morgen rollen" aldus Paul de Krom.

De PvdA, de derde coalitiepartij, houdt het midden tussen de twee regeringspartners. "Ik wil weten waarom de tunnelvariant niet onderzocht is", zegt Kamerlid Lia Roelfs. Zij wil weten hoeveel tijd dat kost. Een "onderzoek dat vijf jaar duurt" vindt zij echter onacceptabel.

Voorstel

Tussen Delft en Schiedam stelt Cramer van de ChristenUnie een tunnel van meer dan 6 kilometer voor. De tunnelbuizen moeten in de zachte veengrond komen te liggen, gestut door pijlers in de harde, onderliggende zandgrond. Hierdoor ontstaat ruimte om boven de tunnel een grote waterpartij aan te leggen.

Een woordvoerster van het ministerie stelt dat Eurlings er niet veel voor voelt om nieuwe varianten te bekijken vanwege de vertraging die dat zou opleveren voor de aanleg van de weg. "Dat zet ons jaren op achterstand. De minister wil geen vertraging", stelt zij.

Duurder

Volgens de zegsvrouw blijkt een tunnel bovendien een veel duurdere optie dan de huidige varianten. Daarbij wordt de weg verdiept aangelegd zodat het verkeer vanaf het maaiveld niet te zien is.

De vervoersorganisaties EVO en TLN stellen dat de ChristenUnie met zijn voorstel van de verlenging van de A4 de langst lopende soapserie van Nederland maakt.