UTRECHT - De treinen van de Nederlandse Spoorwegen (NS) zijn in 2002 door gladheid op het spoor vaker door een rood sein gereden dan het jaar ervoor. Het gaat volgens een woordvoerder van de onderneming om 204 keer. De toename ten opzichte van het voorgaande jaar is volgens NS geheel te wijten aan gladde sporen door bladeren in het najaar.

De 204 keer is volgens de NS inclusief de zogenoemde technische meldingen, die bijvoorbeeld door een technische storing of herroepen van een sein door de verkeersleiding zijn opgetreden. En dat is feitelijk niet echt door rood rijden, aldus de NS.

Rood sein

Woordvoerder M. Jonker: "Daadwerkelijk heeft de NS in 2002 172 keer een rood sein gepasseerd. Dat is inclusief de situaties die veroorzaakt zijn door extreme gladheid in het najaar, waardoor binnen korte tijd minstens dertig treinen voorbij een rood sein zijn gegleden. Minstens de helft van die 172 keer betrof net te laat stoppen of doorglijden."

Verder claimt de NS dat een deel van het door rood rijden voor rekening van het goederenvervoer komt. "De NS is voor in totaal 69 procent van de gevallen verantwoordelijk." Het aantal ongevallen door het negeren van een stopsein is volgens het spoorbedrijf vijf, waarvan drie voor rekening van het goederenvervoer.

De NS voeren jaarlijks 1,8 miljoen treinritten uit, daarvan gaan er 204 door rood. "Veiligheid is voor ons belangrijk. Dat moeten we niet bagatelliseren."