OOSTZAAN - Zelfs burgers die dolgraag belasting willen betalen stuiten soms op een muur van bureaucratie.

Een man uit Oostzaan had in februari 2007 nog geen OZB-aanslag ontvangen. Omdat hij deze belasting op tijd en gespreid wilde betalen, belde hij meerdere keren met de verantwoordelijke dienst. Zonder veel succes, maakte de Gemeentelijke Ombudsman dinsdag bekend.

Verbroken

De ambtenaren lieten de gewillige belastingbetaler tot een half uur wachten, verbonden hem door waarna de verbinding werd verbroken, belden hem niet terug of vertelden doodleuk dat hij maar moest afwachten.

Pas toen de Ombudsman zich ermee ging bemoeien, kwam er schot in de zaak: in april 2008 ontving de man eindelijk de juiste aanslag.

Telefoonresponse

De gemeentelijke dienst bleek al begin 2007 een OZB-aanslag te hebben gestuurd, maar naar het verkeerde adres. Verder verweerde zij zich met uitspraken als dat "onvoldoende was geanticipeerd" op "de verwachte telefoonresponse" waardoor er "een piekbelasting" ontstond.

Volgens de Ombudsman heeft de gemeente de inwoner slecht behandeld.