UTRECHT/VENLO - ProRail heeft, in tegenstelling tot wat de organisatie eerder maandag bekendmaakte, nog geen prognose over de stremming van het treinverkeer in Venlo. Dat zei een woordvoerster van ProRail maandag.

ProRail liet eerder weten dat tot komende zondag geen elektrische treinen van en naar Venlo kunnen rijden. Maar een prognose valt pas te maken als een zondagavond ontspoorde locomotief is weggetakeld. Dat gebeurt maandagochtend.

Het voertuig ramde zondag een stootblok bij het station, raakte een hoogspanningsmast en vloog in brand. Sindsdien is de bovenleiding uitgeschakeld. Zolang de stremming van het treinverkeer duurt, rijden er bussen.

Kranen

Om 10.00 uur maandagochtend begonnen twee grote kranen met het weer op de rails zetten van de ontspoorde trein. De trein maakte deel uit van drie aaneengeschakelde locomotieven, die vlak voor het ongeval 42 wagons met kolen vanuit Rotterdam met bestemming Duitsland hadden losgekoppeld, liet vervoerder Railion weten.

De machinist rangeerde de drie locomotieven om 42 lege wagons aan te koppelen voor een rit naar de Maasvlakte in Rotterdam, toen de locomotieven op een verkeerd en doodlopend spoor bij het station terecht kwamen.

Steenkool

Railion vervoert dagelijks acht treinen met steenkool vanuit Rotterdam via Venlo naar Duitsland. Dit transport wordt nu omgeleid via Emmerich.

Aan boord van de verongelukte trein bevindt zich een zwarte doos met gegevens over onder meer snelheid en rembewegingen. Die wordt maandag uitgelezen. Railion hoopt daardoor meer te weten te komen over de oorzaak van de ontsporing en daaropvolgende brand.