ROTTERDAM - De PvdA heeft dinsdag een zomeroffensief tegen overlast van scooters gelanceerd. Door scherpere controles en wetsvoorstellen voor scooterwielklemmen en onder meer kentekenregistratie, wil de partij het scooterprobleem te lijf gaan.

De PvdA kondigde dit aan op een persconferentie in het Rotterdamse stadhuis. De partij koos de havenstad omdat in de Rotterdamse deelgemeente Charlois al enige maanden een succesvol programma tegen scooterpiraten loopt.

Snel en gevaarlijk

Overlast door scooters uit zich in te snel en gevaarlijk rijden en geluidsoverlast. Bij landelijke peilingen over de meest frequente ergernissen figureert scooterlawaai in de top drie, aldus de partij. De PvdA wil het probleem dan ook op alle bestuurlijke niveaus te lijf gaan.

In de Tarwewijk in Charlois pakt de politie de baldadige scooterbestuurders op verschillende manieren aan. Zo beschikken twee agenten over een motor waarmee de scooterbestuurders achtervolgd kunnen worden. Tot voor kort was een achtervolging niet mogelijk omdat auto's niet wendbaar genoeg zijn.

90 km/u

De politie beschikte wel over scooters, maar die konden niet harder dan de wettelijke 50 kilometer per uur. De meeste scooters van overtredende jongeren zijn echter opgevoerd waardoor ze snelheden van 90 kilometer per uur kunnen halen. De toegestane maximum snelheid van scooters en bromfietsen binnen de bebouwde kom is 30 kilometer per uur, buiten de bebouwde kom is dat 45 kilometer per uur.

Daarnaast krijgen de jongeren verkeerslessen aangeboden waardoor ze het verplichte bromfietscertificaat kunnen halen. Slechts 20 procent van de scooteraars bleek een certificaat te hebben. De PvdA Rotterdam ijvert er nu voor dat deze aanpak voor heel Rotterdam gaat gelden.

Verbod opvoersetjes

Ook in de Tweede Kamer trekt de PvdA van leer tegen de snelheidspiraten op scooters. Bijna een jaar geleden diende Kamerlid Peter van Heemst een voorstel in om opvoersetjes te verbieden. Deze setjes die een bromfiets harder laten rijden dan toegelaten, mogen nu vrij verkocht worden terwijl het opvoeren van scooters verboden is. Hij wil bij de regering aandringen dit verbod alsnog in te voeren.

In de komende maanden wil Van Heemst voorstellen indienen voor een landelijke kentekenregistratie. Zo kunnen bestuurders makkelijker geïdentificeerd worden wanneer ze in de fout gaan. Ook wil Van Heemst scooterwielkemmen gaan invoeren en chips laten plaatsen in alle scooters. Deze elektronische informatiedragers moeten gegevens over de eigenaar en de verzekering van het voertuig bieden. Door de chip wordt het moeilijker gestolen scooters door te verkopen.

Tenslotte gaat de PvdA zich ook op Europees niveau roeren tegen het scootergeweld. Delegatieleider Max van den Berg wil verhinderen dat scooters met een te hoog vermogen op Nederlandse straten rijden. In Italië mogen scooters bijna drie keer zoveel vermogen hebben als in Nederland. Vanwege de Europese wetgeving mogen de Italiaanse motors ook in Nederland ingevoerd worden. Van den Berg wil daar verandering in brengen.

Hoewel het project een zomeroffensief heet, zullen eventuele gevolgen van het PvdA-plan pas volgende zomer merkbaar zijn.