DEN HAAG/DELFT - Drieduizend trucks rijden de komende maanden op de Nederlandse wegen met moderne testapparatuur aan boord die ongelukken moet voorkomen.

Volgens verladersorganisatie EVO is er in Europa niet eerder zo'n grootschalige proef gehouden met systemen die het verkeer veiliger moeten maken.

De vrachtwagens zijn in korte tijd door meer dan zestig bedrijven aangemeld voor de 'pilot', die donderdag in Delft begint. De bewuste anti-ongevalsystemen gaan verder dan de verplichte snelheidsbegrenzer, stelde dinsdag Renate Leyten die voor Rijkswaterstaat is ingehuurd voor dit 'Fileproof'-project.

Ministerie

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil met de proef uitzoeken hoe het aantal ongelukken kan worden teruggebracht. "Bij 15 procent van de dodelijke verkeersongevallen is een vrachtwagen betrokken.

Dat is heel schrijnend", aldus Leyten. "Door ongelukken te voorkomen zorg je ook voor een betere doorstroming."

Systemen

Er worden vijf systemen getest, afgestemd op de meest voorkomende ongelukken met trucks. Dat zijn kop-staartbotsingen, en zogenoemde flank- en eenzijdige ongevallen.

Zo is er een systeem dat de remmen bedient. "Als een vrachtautochauffeur te dichtbij een voor hem rijdende truck komt zorgt het systeem ervoor dat de auto zonder botsing afremt of tot stilstand komt", aldus Leyten.

Een ander systeem voorkomt dat de vrachtwagen gaat uitwijken, en daardoor van de rijbaan afraakt of op de vluchtstrook terechtkomt. Mocht een vrachtwagenchauffeur te hard rijden en dreigen te kantelen, moet een derde systeem dat voorkomen.

Branche

De transportbranche doet van harte mee aan de proef. Volgens organisaties als Transport en Logistiek Nederland en EVO krijgt de vrachtauto ten onrechte vaak automatisch de schuld van een ongeluk en krijgen beroepschauffeurs de zwarte piet toegeschoven vanwege de files die erop volgen.

Volgens Leyten zijn vrachtauto's betrokken bij 2 tot 3 procent van de 'incidentele' files, die ontstaan door ongelukken, pech en slecht weer.

Het grote publiek denkt volgens haar dat dit percentage veel hoger ligt. Uit Europees onderzoek blijkt volgens de EVO dat van alle onderzochte incidenten waarbij vrachtauto's zijn betrokken, minder dan een derde de schuld is van vrachtauto's.

Resultaten

De eerste resultaten van het onderzoek worden eind dit jaar verwacht. De testapparatuur kost "duizenden euro's" per vrachtwagen. "Maar een ongeval of in de file staan kost ook geld.

En je eigen mensen die je beschermt met de systemen zijn die duizenden wel waard", aldus Leyten.