DEN HAAG - Vrachtwagenchauffeurs gaan donderdag op achttien plekken in het land vanaf 11.55 uur een half uur lang 50 kilometer per uur rijden. Daarmee protesteren ze tegen de opstelling van het kabinet in de discussie over de hoge brandstofprijzen.

Dat meldden de brancheorganisaties TLN en EVO woensdag. Onder het motto 'de maat is vol!' kondigde TLN een landelijke actiedag aan. Het is de bedoeling dat automobilisten zich scharen achter colonnes van vrachtwagens.

Accijnsverhoging

TLN en EVO zijn verbolgen over het feit dat het kabinet vasthoudt aan het plan voor een accijnsverhoging op diesel per 1 juli. De organisaties voerden eerder al een meer publieksvriendelijke actie en eisten destijds overleg met het kabinet, met als inzet het schrappen van de accijnsverhoging.

Stilzwijgen

"Na de eerste publieksvriendelijke actie op 29 mei jongstleden heeft het kabinet zich in stilzwijgen gehuld", aldus TLN. "Aan het verzoek voor een gesprek met (een delegatie van) het kabinet is geen invulling gegeven."

"De extreme stijging van de toch al hoge dieselprijs in combinatie met de fiscale lastenverzwaringen leiden tot grote problemen in de Nederlandse transport en logistiek en tot veel emoties bij bedrijven."

TLN wil dat er een einde komt aan de lastenverzwaringen. De organisatie wil dat de accijnzen dalen tot het Europees minium. Daarnaast zou het kabinet werk moeten maken van een 'dieselprijsstabilisator', waarbij de accijns daalt als de olieprijs stijgt, en andersom.

EVO

De verladersorganisatie EVO heeft begrip voor de emoties in de transportbranche, maar ondersteunt de door TLN gekozen actievorm niet.

Algemeen directeur Dick van den Broek Humphreij van EVO: "Wij zijn geen voorstander van langzaamaanacties omdat dit zorgt voor oponthoud op de Nederlandse wegen. Onder onze leden zijn supermarkten, winkeliers en mkb'ers die daar hinder van ondervinden. Maar wij begrijpen wel heel goed de emotie die leeft bij de transportbranche."

"Het water staat ze aan de lippen. In vrijwel alle Europese lidstaten gaan regeringen in gesprek met het logistieke bedrijfsleven over de hoge brandstofprijzen en lastenverzwaringen, maar in Nederland blijft het doodstil."

Dialoog

"Dit kabinet roept om het hardst dat het de dialoog met de samenleving zoekt, maar geeft geen enkel teken van leven op het moment dat ondernemers de noodklok luiden", meent de EVO-topman. "Ondertussen kondigt het kabinet doodleuk een nieuwe serie lastenverzwaringen aan."

ANWB

De ANWB verwacht niet dat de langzaamaanactie van vrachtwagenchauffeurs donderdag voor grote problemen zal zorgen. "Het is tussen de spitsuren in en de actie duurt niet al te lang", aldus een woordvoerder.

Hij verwacht wel dat er files ontstaan, maar zo lang die blijven rijden, blijven grote problemen uit.

Toezicht

Het Korps landelijke politiediensten kondigde donderdag aan toezicht te gaan houden op de locaties waar vrachtwagenchauffeurs actievoeren.

De verkeerspolitie van het KLPD zal er op toezien dat hulpverleningsdiensten vrije doorgang hebben, meldt de website politie.nl.

Files

Rijkswaterstaat stuurt donderdag weginspecteurs de weg op om files te beveiligen op plekken waar geen filebeveiligingsborden staan.

Waar de borden wel staan, informeert Rijkswaterstaat weggebruikers over de filevorming. Bij grote vertragingen worden omleidingsroutes ingesteld.

Volgens de politie zijn er met de transporteurs afspraken gemaakt over de actie. De wagens mogen niet langzamer dan 50, ze mogen niet stilstaan en de vluchtstroken moet vrij blijven.