AMSTELVEEN - Kort voor het EK voetbal heeft de Oranjekoorts eindelijk toegeslagen. Na de laatste oefenwedstrijd in Rotterdam tegen Wales is Oranje steeds vaker onderwerp van gesprek.

Bijna 50 procent van de Nederlanders denkt nu naar alle drie de poulewedstrijden te kijken. Dat is 7 procent meer dan in de vorige Oranje Index van 28 mei. Ook wordt er steeds meer over het Nederlands elftal gepraat.

Dat staat in laatste Oranje Index van adviesbureau TBWA/Brand Experience Company en marktonderzoeksbureau Trendbox.

Bij de peiling wordt gebruik gemaakt van consumenteninteresse, media-aandacht en de mening van marketingexperts en voetbaldeskundigen.

2006

Vergeleken met de Oranje Index vlak voor het WK voetbal in 2006 is de Oranjebeleving dit keer ook een stuk hoger.

De grotere aandacht in kranten en op televisie, blessures van enkele sterspelers en de naderende aftrap worden als belangrijke invloeden op de Oranjekoorts gezien.

Uit cijfers van Yahoo Nederland blijkt ook dat het tikken van de zoekterm 'Oranje camping Zwitserland' de afgelopen week enorm is gestegen.